Kalevalaiset naiset palkitsevat satavuotiaan Suomen modernin runolaulajan.

Kalevalaisten Naisten Liitto on myöntänyt Larin Paraske -palkinnon kirjailija Kirsi Kunnakselle.  Palkinto myönnetään vuosittain runonlaulajien perinteen jatkajalle.

Larin Paraske -palkinto jaetaan vuosittain henkilölle, joka jatkaa runonlaulajien kulttuuriperintöä nykyajassa. Suomi100 -juhlavuonna Kalevalaisten Naisten Liitto halusi palkita Kunnaksen, sillä hän on vaikuttanut runoudellaan kaikenikäisiin suomalaisiin useiden vuosikymmenien ajan. Hän on satavuotiaan Suomen moderni runolaulaja.

Kirsi Kunnas on suomalaisen lastenrunouden tärkeimpiä nimiä ja hän on tunnetuin vuonna 1957 ilmestyneestä Tiitiäisen satupuu -kirjastaan, jonka hauskat lorut syntyivät osittain vastapainona sodan kauhuille. Sittemmin useat sukupolvet ovat kasvaneet näiden lorujen äärellä, jotka nykyään kuuluvat jo suomalaiseen suulliseen kansanperinteeseen. Kunnas on myös modernin suomalaisen runouden pioneereja, tehnyt vuoden 1968 Aikamme Aapisen sekä suomentanut lukuisia teoksia. Nykyään Kunnas korostaa kielen ja lukemisen tärkeyttä.

Larin Paraske oli inkeriläisistä runolaulajista kuuluisin ja saavutti kansantaiteen ikonin aseman jo aikalaistensa keskuudessa. Larin Paraske -palkintoa on jaettu vuodesta 1996 lähtien. Palkinnon saajia ovat muun muassa joikutaiteilija Ingá-Máret Gaup-Juuso 2016, runoilija Jenni Haukio 2015, kirjailija, ohjaaja Juha Hurme 2014, vapaa kirjoittaja Kaarina Hazard 2013, runolaulaja, MuT Ilona Korhonen 2012, urheilutoimittaja Antero Mertaranta 2011, kansanmuusikko Sari Kaasinen 2010, runoilija Heli Laaksonen 2009, toimittaja, kirjailija Umayya Abu-Hanna 2008, kirjailija Anna Kortelainen 2007, näyttelijä Eila Roine 2006, rap-muusikko Mariska 2005.

Kuva Jyrki Luukkonen / WSOY