Jatka tarinaa!

Tarinat ovat ihmisen tapa olla olemassa. Tarinoilla voi olla pitkät juuret, ja uutta perinnettä syntyy koko ajan. Vanhat tarinat saavat uusia piirteitä. Tarinat jatkuvat. Suullinen perinne on elävää perinnettä, tässä ja nyt.

Jatka tarinaa -tapahtuma kokoaa yhteen tarinankertojia eri elämänalueilta rakentamaan yhteistä tarinoiden maailmaa. Kalevalanpäivän aattona 27.2. on hyvä nostaa esiin tarinoita tämän päivän Suomesta.

Kansallismuseon tapahtuma on lähtölaukaus eri puolilla Suomea järjestettäville tapahtumille ja sosiaalisen median kampanjalle Kalevalanpäivänä. Kutsumme kaikki mukaan järjestämään tarinakahviloita!

Kalevalan päivän varaslähtö rakentuu tarinoiden ympärille. Avajaisjuhlaa vietetään päähallin freskojen alla. Hallissa kiirivät kerrotut ja lauletut ikiaikaiset ja tämän päivän tarinat.

Tarinointi jatkuu eri puolilla museota tarinapajoissa. Tarinapajoissa kerrotaan rakkaudesta, tärkeistä paikoista ja esineistä, suvusta ja perheestä, vaatteista, taidoista, noloista tilanteista – koko ihmiselämän kirjosta. Pajoista vastaavat asiantuntijat, joilla on varastossa omat tarinansa pajan teemasta. Kuka tahansa voi tulla pajoihin kertomaan oman tarinansa tai kuuntelemaan.

Tarinat jatkuvat Kansallismuseon lisäksi eri puolilla Suomea kouluissa, kirjastoissa ja muissa paikoissa. Tarinapajojen toteuttamisen tueksi luodaan työkalupakki, jonka avulla paja on helppo pystyttää sinne, missä tarinoita kertovia ihmisiä on. Tarinapäivää varten Kansallismuseo tarjoaa virtuaalikierroksen museon aarteiden äärelle Kalevalan näkökulmasta.

Tapahtuman järjestävät Museovirasto ja Kansallismuseo yhdessä elävän perinnön suullisen ringin toimijoiden kanssa. Kalevalaisten Naisten Liitto on suulliisen ringin vetäjä. Ringissä on mukana mm. lavarunoilijoita, tarinankertojia sekä Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Svenska Litteratursällskapet i Finland, Runolaulu Akatemia, Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmä, Kalevalaseura, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, kaupunginosayhdistyksiä jne. Tapahtuma toteutetaan osana Unescon yleissopimusta aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta.

#jatkatarinaa #eläväperintö.

Järjestä oma tarinakahvila!

Pyydämme kaikkia Kalevalaisten Naisten Liiton jäsenyhdistyksiä mukaan tarinatalkoisiin. Järjestä omassa lähipiirissäsi tarinakahvila. Kutsu mukaan ihmisiä tarinoimaan. Mikä voisi olla kiva aihe? Miten olisi sananlaskut, vitsit, kaskut tai sutkaukset? Tarinat lapsuuden joulun vietosta tai elämäntaidoista? Rakkaus, käsityötaidot, esineen tai korun tarina? Mitä suu