Ilomantsin Kalevalaiset naiset järjestivät viime vuodenvaihteessa kilpailun ”Mummon muistot, Vaarin vakat; sukuni kalevalainen perintö nykyajassa”. Kilpailu liittyi Kalevalaisten Naisten Liiton vuoden 2018 teemaan ”Kalevalainen koti” ja siinä etsittiin keinoja, joilla kalevalainen perinne tuodaan nykyaikaan ja kenties viedään tulevaisuuteen. Kilpailutyö sai olla muutakin kuin käsityö, esimerkiksi perinteeseen liittyvä valokuva, video tai resepti. Työhön tuli liittää mukaan tarina työn synnystä. Tuomaristo koostui musiikin, puu- ja tekstiilitöiden, kielen ja kulttuurin ammattilaisista. Seniorien sarjan voittaja Eeva Kontturi ja aikuisten sarjan voittaja Marjatta Hiltunen palkittiin Kalevalakorulla, kahdeksan muuta kilpailuun osallistunutta paikallisten yritysten lahjakortilla.

Eeva Kontturin töissä luonnosta löytyvät monenlaiset elementit on yhdistetty vanhoihin käyttöesineisiin. Näiden töiden nimissä soi kalevalainen runous:” Lauloi kuusen kukkalatva” kuvaa hyvin kuusen kaarnasta muotoutuneita ruusuja.
”Siipi iski ilman äärtä” –nimeä kantavat näyttävät linnunsiivet, jotka muodostuvat sulista ja vanhoista sahanteristä.
” Tähettären täyttelemä” on männynkävyistä vanhalle pellille koostettu tähtikuvio.

Marjatta Hiltusen tekstiilitöissä oli yhdistetty suvun useampia vanhoja tekstiilejä tai niiden osia uudeksi kokonaisuudeksi. Sisustustyynyt ovat saaneet koristeeksi tädiltä perityn kirjotun pikkuliinan ja vanhasta lakanasta talteen otetun upean pitsin. Äidin tyttönä kutoma 70 vuotta vanha punapoimintaliina ilahduttaa vieraskirjan kansina ja tädin 1960-luvulla neulomien tähtikuvioisten villasukkien mallilla on neulottu monet uudet sukat.

Marjatta Hiltunen

http://Lue lisää…Mummon muistot ja vaarin vakat_sukuni perintö nykyajassa