Etelä-Kymenlaakson Kalevalaiset Naiset

28.2. klo 17:30 Karhulan seurakuntakeskus, Karhulantie 33, Kotka.

Haastellaan yhdes! – kalevalainen iltapuhde

17.30 Kahvia ja särvintä
18.00 lähtien lokosaa puhetta, lausuntaa ja laulua
Irja Sinivaaja, Leena-Kaisa Kivioja, Terttu Ravi, Teatteriryhmä Kimara sekä Pistoksen Tiija Malmi ja Raili Airikka-Haapaniemi.
Kahvitarjoilu: Etelä-Kymenlaakson Kalevalaiset Naiset

Vapaa pääsy, kahvista vapaaehtoinen maksu.

Götanmaan Kalevalaiset
28.2. klo 18 Kaupunginkirjaston juhlasali.

Götanmaan Kalevalaiset viettävät Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivää perinteisesti. Illan teemana on metsän henki. Onko meillä edelleen myyttinen luontoyhteys, elävätkö metsän henget?
Götanmaan Kalevalaiset kertovat sanoin ja kuvin kesäretkestä suomalaismetsiin. Monipuolinen kansanmuusikko Anna Fält laulaa ikivanhoja suomalaisia tekstejä ja loitsuja. Kaksikielisen ohjelman päätteeksi kahvia ja keskustelua. Tervetuloa! Vapaa pääsy.
Järj.: Götanmaan Kalevalaiset yhteistyössä Göteborgin Kaupunginkirjaston kanssa Göteborgin Kulttuurihallinnon tuella.

Hankasalmen Kalevalaiset Naiset

28.2.2020 klo 13, Hankasalmen pääkirjasto, Rantakalliontie 3.

Kalevalajuhlan ohjelma:

Hiiden uhri: tanssillinen satutuokio, museovärityskirjan julkistaminen, eMuseo ja rakennuskulttuurin hoitotietoa.

Kaakon Kalevalaiset
Kalevalajuhla 28.2.2020 klo 17 Virolahdella Harjun oppimiskeskuksen vanhassa päärakennuksessa.

Ohjelmassa mm. Harjun kartanon historiaa, emeritus rehtori Olavi Ropponen, Kotiseutuneuvos Risto Rahkonen, Kaakonkulman historiaa, kansallispukujen historiaa ja esittelyä, tekstiiliopettaja Pirjo Näppi, koruommeltöiden näyttely, nuorten lauluyhtye Mielikit, lauluyhtye Teresat.

Kokkolan Kalevalaiset
Kalevalajuhla kalevalanpäivänä 28.2.2020 klo 17.30 Kokkolan seudun Opistotalolla, Vaasantie 7, 68320 Kokkola.

Samalla juhlitaan 40 vuotta täyttävää yhdistystämme ja Kokkolan 400 v juhlavuotta. Ohjelmassa on kanteleensoittoa, laulua, kansallispukunäytöstä ja vieraana Liiton hallituksen jäsen Salla Ketola.

Kuhmon Kalevalaiset Naiset

Kalevalajuhla Kalevalan päivänä 28.2.2020 klo 12-13, Tuupalan alakoulun vihreä aula.

Ohjelma:

Kantelemusiikkia, Tulimme Sammon jaolle -elokuva, Kataja-kansanlauluryhmä sekä kulttuuripalkintojen jako. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Juminkeon, Kuhmon kaupungin kulttuuritoimen, kirjaston, musiikkiopiston ja Kotiseutuyhdistyksen kanssa.

Lempäälän Kalevalaiset
Ti 3.3.2020 klo 18.00 Kuokkalan koulu, Kansakoulutie 3, Lempäälä

Yhteistyössä koulun kanssa.
Vapaa pääsy, avoin tilaisuus.

Oulun Kalevalaiset & Oulun Ympäristön Kalevalaiset Naiset

Oulun pääkirjastossa 27.2.2020 klo 18 – 19:30

Kalevalan päivän juhla metsän hengessä. Ohjelmassa lauluja, kertomuksia ja runoja metsästä ja metsästyksestä. Esiintymässä ovat Noora Kauppila, muusikko, suomalais-ugrilaisen kansanlaulun ja karjalaisten itkujen taitaja sekä fil.maist. Sami Kallio, kansanperinteen tutkija.Oulun lausujien Kyllikki Lantto lausuu runoja metsästä. Tapahtumaan on vapaa pääsy, varaathan käteistä mukaan arvontaan.

Puumalan Kalevalaiset

20.2.2020 klo 11:15, Auditorio.

Kalevalajuhla ja perusopetuksen Kalevala – kulttuurikilpailun voittajien julkistaminen.

Rauman Kalevalaiset Naiset

29.2.2020 klo 15 Kalevala-juhla Posellissa.

Puhujina juhlassa ovat Matias Marttinen, Juli Aerila ja Aila Nieminen. Ohjelmassa lisäksi laulua, tanssia ja raumlaissi jaarituksi. Juhla on samalla Rauman Kalevalaiset Naiset ry:n 35-vuotis juhla. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, kahvitarjoilu.

Seinäjoen Kalevalaiset Naiset

28.2.2020

”Kansallispukuja, Kalevalaa, Kanteletarta ja kehtolauluja”

Seinäjoen Kalevalaisten Naisten esityksiä Kivipurokodeissa

klo 12.15   Aaltokoti, Ala-Kuljunkatu 9

klo 13.15   Tammikoti, Tammikuja 11

klo 14.15   Kuntoutuskoti, Ruukintie 65

Vihdin Kalevalaiset Naiset
Kalevalajuhla Vihdissä Päivölän virkistyskodissa 1.3.klo 14.00.

Teemana on ”Metsän henki, luontosuhde ennen ja nyt” Liiton teeman mukaan. Juhlaesitelmän pitää kirjallisuudentutkija Pertti Lassila. Musiikkia esittää Marjo Heinänen oppilaineen.

Kuvassa runolaulajat Iivana Onoila ja Jelisei Valakainen Terijoella, 1911.
Archive of the Sibelius Museum @ Flickr, CC BY 2.0.