Kalevalaisten Naisten Liitto

Perinteen voima

Kalevalaisten Naisten Liitto on perinne- ja kulttuurijärjestö, joka tekee valtakunnallista kulttuurityötä.Vuosittain vaihtuvan teeman alla järjestämme kulttuuritapahtumia, seminaareja ja matkoja. Kalevalaisuuden etsiminen nykyajasta on meitä kaikkia yhdistävä tekijä. 60 jäsenyhdistystämme rikastuttavat paikallista kulttuurielämää eri puolilla Suomea ja Ruotsia. Neljä yhdistyksistämme toimii Ruotsissa. Palvelemme kaikkia perinteestä kiinnostuneita, syvennämme tietoa kulttuurista ja kehitämme verkostoamme jatkuvasti. Tietäjät ja taitajat kohtaavat tapahtumissamme. Jäseniä yhdistyksissä on yhteensä yli 4 000.

Kalevalaisuus nyt

Teemme työtä suomalaisen kulttuurin edistämiseksi. Kalevalaisuus näkyy monipuolisena kulttuurityönä ja omistamamme Kalevala Korun muotokielessä. Järjestämme kulttuuripäiviä ja -matkoja, luento- ja musiikkitilaisuuksia. Vierailemme teattereissa ja museoissa, nautimme kulttuurin voimasta. Kirjallisuuspiireissä jäsenemme syventävät lukukokemuksia. Monissa jäsenyhdistyksissämme on myös esiintyviä ryhmiä, lausunnasta esittävään taiteeseen. Myös sukukansat ja -kielet ovat meitä lähellä. Yhdessä Kalevala Korun kanssa perustamamme Kulttuurisäätiön kautta tuemme vuosittain suomalaista kulttuuria apurahoin.

- - puumala-muinaispuvut.jpg

Poimi menneestä marjat, anna huomisen hersyä

Puumalan kalevalaisia naisia muinaispuvuissa. Järjestön perustajan Elsa Heporaudan 120-vuotisjuhlaa vietettiin hänen syntymäkodissaan Puumalan Sahanlahdella. Muinaispuvut vasemmalta: Eura, Perniö, Muinais-Karjala, Mikkelin seutu ja Mikkelin Tuukkala. Kuva Etelä-Saimaan arkisto / Tiina Pasanen.