Kalevala 180 vuotta, Kanteletar 175 vuotta, Kalevalaisten Naisten Liitto 80 vuotta ja Miihkali Arhippaisen syntymästä 200 vuotta -juhlaseminaari

22.02.15

Olet lämpimästi tervetullut Joensuun Kalevalaiset Naiset ry:n järjestämään juhlaseminaariin su 22.2. 2015 klo 15.

Juhlaseminaarin ohjelma mukailee 103 vuotta sitten vietettyä Koveron Kalevala-juhlaa. Yli sata vuotta sitten vietetyssä juhlassa vaihteli sana ja sävel. Nyt kuulemme muun muassa FT Tarja Kupiaisen esitelmän Kalevala- vahvojen naisten ja hauraiden miesten eepos, toimittaja-tuottaja Virpi Kurjenlennon puheenvuoron Kareliaanien polut eivät sammaloidu – Paaterin, Kolin ja Pielisen vaikutus Kalevalan kokemuksena ja MuT Sanna Kurki-Suonion, Marita Penttisen ja Karl-Henrik Wahlforsin musiikkia. Lisäksi kuullaan karjalan kielen väitöskirjatutkijan Natalia Gilojevan ja Joensuun Kalevalaisten Naisten varapuheenjohtaja Sirkka Vepsän esitys Arjen estetiikkaa – Miihkali Arhippaisen polku Vuokkiniemen Latvajärveltä Ilosaareen. Mukana on myös aiheeseen liittyviä näyttelyitä ja Kalevala-korujen arvontaa.

Muistelemme seminaarissa myös runonlaulaja Miihkali Arhippaisen elämää. Haluamme kunnioittaa runonlaulajia, joiden ylivertaisen muistin ja luovuuden ansiosta tuhatvuotiset runot ja laulut ovat säilyneet kertomaan meille esi-isämme ja –äitimme maailmasta ja ihmisistä. Juhlan jälkeen voi halutessaan liittyä kynttiläkulkueeseen läheiselle Miihkali Arhippaisen patsaalle Ilosaareen viemään tervehdyksemme, sillä tänä vuonna on kulunut kuuluisan runonlaulajan Arhippa Perttusen pojan Miihkali Arhippaisen syntymästä 200 vuotta.

Seminaari järjestetään yhteistyössä Karjalaisseurojen Pohjois-Karjalan piirin kanssa.

Tilaisuus on kaikille avoin * Seminaarin ohjelma ja kahvi 10 €, kahvi- ja käsiohjelmia ovelta ennen tilaisuuden alkua. Tervetuloa!

Hotelli Kimmel

Itäranta 1, Joensuu.