Kalevalaiset naiset Suomen kädentaidot messuilla Tampereella

13.11.15 – 15.11.15

Aito perinne uudistuu

Välke ja Helmatar

Kalevalaiset naiset esittelevät kulttuurimme juurilta syntyneitä uusia ideoita pukeutumiseen. Esillä on juhlavuoden koru Välke ja Helmatar-asu.

Pukeutuminen, muoti ja koristautuminen ovat kautta historian kiehtoneet naisia. Meitä kalevalaisia naisia inspiroi kulttuurimme ikiaikaiset juuret. Perinteestä voi löytää uusia ideoita pukeutumiseen ja käsitöihin.

Helmatar on Kalevala-henkinen monikäyttövaate, joka sopii arkeen ja juhlaan. Perinne uusiutuu aina kulloiseenkin nykyaikaan. Helmatar Kalevala-henkinen monikäyttövaate, joka sopii arkeen ja juhlaan. Sen idea on sama kuin muinaispuvussa: yhdestä kangaskappaleesta kiedotaan kaunis asu, joka kiinnitetään kalevalakoruilla.

Perinnettä nykyajassa edustaa juhlavuoden koru Välke.
Sen on suunnitellut Kalevala Korun kultaseppä Saija Saarela.
Välkkeen linjat toistavat aaltojen kuluttamien rantakivien muotoja.
Se on muisto Kalevalan luomiskertomuksesta ja kantaäitimme, veden emon työstä. ”Vaikka särmät ehkä ovatkin aikojen pyörteissä silinneet,
on sisin silti muuttumaton.Se on sitkeä ja luja, taitava ja kaunis.”

Tampereen Kalevalaiset Naiset päivystävät osastollamme. Myös Sinun apusi on tervetullut!

Jos haluat tulla talkoisiin messuille esittelemään kalevalaisten naisten toimintaa ja tekemään jäsenhankintaa, ota yhteys Liiton toiminnanjohtajaan: sirpa.huttunen(at)kalevalaistennaistenliitto.fi

Klikkaa tästä Suomen kädentaidot messujen sivuille.

Klikkaa tästä tiedote auki.

Suomen Kädentaidot somessa – tykkää, seuraa ja jaa kiinnostavimmat sisällöt ja fiilikset www.facebook.com/kadentaidot, Instagramissa @suomenkadentaidot ja Twitterissä @TampereenMessut, #Kädentaidot.