Kansallispukujen tuuletuspäivä 5.8.

05.08.16

Iloisia tapahtumia eri puolilla Suomea. Tule mukaan kansallispuvussa tai ota mukaan jokin sen osa, huivi tai liivi.

Kansallispukujen tuuletusta Vanhassa Raumassa kesällä 2013.

Kansallispukujen tuuletus

Kansallispukujen tuuletuspäivänä voit ottaa esiin kansallispuvun tai sen osan. Lähde mukaan tuulettamaan!

Kansallispuvun syntymäpäivä on 5.8. ja sitä juhlistetaan kansallispukujen tuuletuspiknikeillä eri puolilla Suomea ja myös Ruotsissa. Ensimmäinen tuuletuspiknik pidettiin Imatralla 5.8.2010 ja sen jälkeen tapa on levinnyt nopeasti!

Pukeudu siis 5.8. kansallispukuun, kansanpukuun tai muinaispukuun. Onko puku jäänyt pieneksi tai onko se vielä kesken? Voit mainiosti yhdistää jonkin puvun osan nykyvaatteisiin ja tuuletella sitä. Tai vedä yllesi kansallispukuasenne ja tule vaikka kukkamekossa! Nappaa piknikeväät mukaan ja lähde ihmisten ilmoille näyttäytymään, tapaamaan muuta kansallispukukansaa, juhlimaan kansallispuvun syntymäpäivää. Sateisella kelillä kahvila on erinomainen vaihtoehto.

Idean äiti kansallispukuvalmistaja Soja Murto-Hartikainen toivoo, että "Ennenpitkää on itsestään selvää pukeutua aina 5.8. kansallispukuun ja lähteä tuulettelemaan."

Kansallispukujen tuuletuksia on myös muulloin. Katso Sinua lähin paikkakunta ja aika kansallispukublogista tai  jäsenyhdistysten omilta sivuilta.