Kekrikemut - kotimainen halloween Helsingissä

29.10.15

Syksyn parasta lähiruokaa, kekripukki ja kunnon pidot. Illan päätteeksi Tupa ryskyi, parret paukkui -esitys

Kalevalaisten Naisten Liitto, Talonpoikaiskulttuurisäätiö ja MTK-Helsinki järjestävät yhteiset kekrikemut torstaina 29.10. klo 19.30 alkaen. Kekriä juhlitaan Armas -ravintola ja viinituvassa Aleksanterinkadulla.

Kekri

Kekri on talonpoikaiskulttuurin tärkein juhla, johon entisajan vuodenkierto päättyi ja uusi vuosi alkoi. Sato oli korjattu, oli aika juhlia ja pitää tauko. Kekriä juhlitaan hyvän ruoan, juoman ja iloisen ohjelman merkeissä. Nykypäivään sovelletun kekriaterian lähiruokateemalla suunnittelee ja toteuttaa ravintoloitsija Heikki Ahopelto.

Kekripukki vierailee luonnollisesti pitojen ollessa parhaimmillaan. Syöminkeihin voi halutessaan pukeutua kalevalaisittain.

Tupa ryskyi parret, parret paukkui

Ruoan jälkeen kuullaan Tupa ryskyi parret, parret paukkui – Suomen kansan rivot runot -esitys, joka on koottu arkistojen uumenista kaivetuista kalevalaisista kansanrunoista. Nämä mm. Elias Lönnrotin ja C. A. Gottlundin keräämät runot ovat jääneet arkistoihin ”epäsiveellisyytensä” vuoksi.

Eero Enqvist, Pinja Hahtola ja Petra Lampinen ovat koonneet hauskan ja punat poskille nostattavan esityksen. Esitys kestää noin tunnin. Sen materiaali on koottu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoista löytyneistä aiemmin sensuroiduista kansanrunoista.

Kekrikemuihin ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat elämyksellisellä tavalla syventää tietoaan suomalaisen kulttuurin ikiaikaisista juurista. Illalliskortti 40 €

Ilmoittautumiset viimeistään 20.10.2015 leena.asp-rinne(at)kalevalaistenaistenliitto.fi
tai puh. 050 4122 021

Lämpimästi tervetuloa!

Aika: Torstai 29.10.2015 alkaen klo 19.30
Paikka: Armas -ravintola ja viinitupa, Aleksanterinkatu 9, Helsinki.

Lisätietoa kekriperinteestä: www.kekri.fi