Puheenjohtaja Ildikó Lehtinen Ilomantsissa 8.10.2016

08.10.16

Joensuun Kalevalaiset Naiset järjestää kaikille avoimen kulttuuriretken Ilomantsiin la 8.10.2016 klo 14.30 – 20.00

Kansatieteilijä Ildikó Lehtinen kertoo sukukansoista Joensuun ja Ilomantsin Kalevalaisten Naisten esitelmätilaisuudessa la 8.10.2016 klo 16 alkavassa tilaisuudessa Ilomantsin Runonlaulajan pirtillä.

”Mitä sukukansoille kuuluu?”
”Käsityöt suomalais-ugrilaisten kansojen elävänä perintönä.”

Kalevalaisten Naisten Liiton puheenjohtaja Ildikó Lehtinen kiertää paikallisyhdistyksissä esitelmöimässä Samaa sukua -teemasta. Unkarilaissyntyinen Ildikó Lehtinen on tutkinut suomalaisia ja suomalais-ugrilaisia pukuja ja koruja kansatieteen näkökulmasta ja julkaissut useita teoksia.

Ildikó Lehtinen on siirtynyt eläkkeelle vuonna 2014 Museovirastosta, jossa hän työskenteli Suomen kansallismuseossa ja Kulttuurien museossa. Kokoelmien hoitamisen lisäksi Lehtinen on järjestänyt useita mittavia näyttelyitä sukukansojen elämästä museotiloihin ja lisäksi myös verkkoon. Hän on tehnyt kansatieteellistä tutkimustyötä Venäjän suomalais-ugrilaisilla kielialueilla vuodesta 1981 lähtien.

Kenttätyömatkat ovat suuntautuneet hantien, marien, mordvalaisten ja udmurtien pariin.
”Naiset pitävät käsissään elämän lankoja”, kertoo Ildikó Lehtinen.

Tilaisuus Ilomantsin Runonlaulajan pirtillä alkaa klo 16.00 ja Ildiko Lehtisen puheenvuoron ohella ohjelmassa on muun muassa udmurtialaisen Valerija Fedorovan puheenvuoro.

Joensuun Kalevalaiset Naiset järjestää yhteiskuljetuksen bussikyydillä. Lähtö on klo 14.30 Siltakadun matkailupysäkiltä, paluu Joensuuhun noin klo 20.00. Osallistumismaksuun 40 € sisältyy matka, ohjelma ja nykykarjalainen pitoateria.
Ilmoittautumiset retkelle ti 4.10. mennessä sihteerille: lea.lihavainen@ok-sivis.fi tai 040 717 7018. Maksun toivomme suoritettavan Joensuun Kalevalaiset
Naiset ry:n tilille FI78 3636 3010 7748 42 perjantaihin 7.10. mennessä. Retkimaksun voi halutessaan maksaa myös käteisellä bussissa.

Kulttuuriretki on avoin kaikille kiinnostuneille. Lisätietoja retkestä ja tapahtumasta voi kysyä myös Joensuun Kalevalaiset Naiset ry:n puheenjohtajalta Aino Kuittiselta puh. 040 584 3093.

Tervetuloa mukaan!