Runolaulun päivä 25.4.2017 klo 16-17

25.04.17

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Hallituskatu 1, Helsinki

Jos mä lähen laulamahan,
Laulan lammin lattialle, lampehen siniset sorsat!

Kansanmusiikin aineryhmän laulajat tuovat kuultavaksi tarinoita Karjalasta, Inkeristä sekä Viron Setumaalta, jossa runolauluperinne (regilaul) on yhä voimissaan. Mukana soi myös kaukaisten kielisukulaistemme mordvalaisten moniääninen laulu, joka esitetään kalevalamitalla. Tarinat kietoutuvat yhteen ääni-improvisaation ja saamelaisen joiun voimalla.

Laulajat:
Vilma Jääskeläinen
Hilda Länsman
Janne Ojajärvi
Laura Petäjä
Heikki Turppo
Mirva Soininen
Eva Väljaots
Anatte Åkerlund
Anna-Kaisa Liedes, ohjaus

Kalevala perustuu laulettuun eeppiseen runolauluun. Runolaulu on vanhinta suomalaista kulttuuria. Mytologisen runolaulun juuret ulottuvat jopa kahden tuhannen vuoden päähän. Runolaulun kulta-aika oli 1800-luvulla. Tuolloin sillä oli hyvin laaja yhteiskunnallinen merkitys sen tuottamien esteettisten nautintojen lisäksi. Runolaulu yhdessä muun suullisen perinteen kanssa oli aikansa arkisto, media, koululaitos ja kirjasto. Myös eettiset arvot saatiin suullisen perinteen kautta. Runolaulu on edelleen elävää perinnettä. Kolmen viime vuosikymmenen aikana se on noussut uuteen kukoistukseensa, kun Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmä ja muutamat konservatoriot ovat ottaneet sen opetuksen ja tutkimuksen ohjelmaansa.