Suomi 100 - kansallispukujen tuuletuspiknik 5.8.2017

05.08.17

Kansallis- ja muinaispukujen tuuletuspiknik juhlistaa 100-vuotiasta Suomea kotimaassa ja kaikkialla, missä suomalaisia maailmalla on. Ota pukusi kaapista ja tule mukaan! Nostetaan yhdessä malja 100-vuotiaalle Suomelle klo 12! Ilmoita oman tapahtumasi paikka, osoite ja kellonaika kansallispukublogiin. Sieltä voit katsoa myös Sinua lähimmän tuuletuspaikan. Pääkaupunkiseudun tuuletus on Esplanadin puistossa.

Kansallispukujen tuuletusta Raumalla. Kuva Rauman museo.

Kansallispukujen tuuletuspiknik on osa Suomi 100 -ohjelmaa. Kaikki järjestäjät voivat käyttää juhlavuoden tunnusta tapahtumien paikallisessa tiedotuksessa. Kajautetaan yhdessä yhtäaikaa Maamme-laulu klo 12. Varustaudu piknikille omin eväin.

Yhteistyössä ovat mukana jo Kalevalaisten Naisten Liiton jäsenyhdistykset Suomessa ja Ruotsissa, Taitoliitto, Taito Helsky, Helsingin työväenopisto, kansallispukuvalmistaja Soja Murto, Suomen kansallispukukeskus. Kutsu mukaan myös maahanmuuttajia pukuineen. Kaikki kansallispukujen ystävät ovat lämpimästi tervetulleita.

Pukeudu siis 5.8.2017 kansallispukuun, kansanpukuun tai muinaispukuun. Onko puku jäänyt pieneksi tai onko se vielä kesken? Voit mainiosti yhdistää jonkin puvun osan nykyvaatteisiin ja tuuletella sitä. Tai vedä yllesi kansallispukuasenne ja tule vaikka kukkamekossa! Nappaa piknikeväät mukaan ja lähde ihmisten ilmoille näyttäytymään, tapaamaan muuta kansallispukukansaa, juhlimaan kansallispuvun syntymäpäivää ja satavuotiasta Suomea. Sateisella kelillä kahvila on erinomainen vaihtoehto. Ohjelmaksi ei tarvita muuta kuin mukavaa yhdessäoloa. Kansallispuvut kyllä kirvoittavat tarinoita. Tule mukaan kansallis- tai muinaispuvussa!