Tule Lahden torille tuulettamaan kansallispukuasi 16.6.

15.06.16 – 17.06.16

Suomalais-ugrilaisten kansojen VII Maailmankongressi järjestetään 15.–17.6.2016 Sibeliustalossa Lahdessa. Maailmankongressin pääteema on Suomalais-ugrilaiset kansat kohti kestävää kehitystä. Puheenjohtajamme Ildikó Lehtinen on mukana virallisena delegaattina. Kalevalaiset Naiset virittäytyy kongeressin tunnelmaan kansallispukujen tuuletustempauksella torstaina 16.6 lahden torille. Tempaus on kaikille avoin ja täysin maksuton.

Torilla myyntikojuissa suomalais-ugrilaisia matkamuistoja, kirjoja yms. Suomalais-ugrilaiset nuoret pitävät torilla elävää kielikoulua. Tapahtuma soveltuu hyvin koko perheelle ja klo 16 järjestettävä Runomaraton tarjoaa myös perheen pienimmille maistiaisen vauhdikkaasta Kettu ja värit -tanssisadusta, joka esitetään Runomaratonilla Sibeliustalossa 17. ja 18.6. Toivomme siis Lahden torille 16.6 mahdollisimman suurta osallistujajoukkoa. Tehdään tapahtumasta yhdessä ikimuistoinen!

Mikä Suomalais-ugrilaisten kansojen VII Maailmankongressi?

Maailmankongressin tarkoituksena on koota uralilaiset kansat (suomalais-ugrilaiset ja samojedit) yhteiseen foorumiin käsittelemään kielen ja kulttuurin säilyttämiseen ja elvyttämiseen sekä alkuperäis- ja vähemmistökansojen oikeuksiin liittyviä kysymyksiä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö avaa kongressin ja toimii sen suojelijana. Eduskunnan puhemies Maria Lohela on lupautunut puhujaksi kongressiin päätösistuntoon.

Maailmankongressin pääjärjestäjä on Suomi-Venäjä-Seura yhteistyössä muiden suomalais-ugrilaisessa toiminnassa mukana olevien suomalaisten järjestöjen kanssa. Kansainvälisesti valmisteluista vastaa Kansainvälinen Suomalais-ugrilaisten kansojen konsultaatiokomitea.
Maailmankongressia rahoittaa Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö.

Kongressi työskentelee yleisistunnoissa ja teemaistunnoissa. Maailmankongressin ohjelmaluonnos sekä temaattiset ryhmät löytyvät osoitteesta http://www.lahti2016.fucongress.org/kongressi/ohjelma.

Lisätietoa: http://www.lahti2016.fucongress.org/ilmoittautuminen/osallistumis-ja-maksuohjeet