Antero Mertarannasta Larin Paraske

Kalevalaisten Naisten Liitto on myöntänyt Larin Paraske -palkinnon urheilutoimittaja Antero Mertarannalle. Palkinto myönnetään vuosittain hyvälle puhujalle, mestarilliselle sanan taitajalle. Palkinto luovutettiin Helsingin Kirjamessuilla.

- - antero-mertaranta.jpgAntero Mertaranta on verbaalivirtuoosi, joka ei esittelyjä kaipaa. Hänen suomen kielensä on vivahteikasta, luovaa ja aina hyvien tapojen mukaista. Kalevalaisten Naisten Liitto myöntää vuosittain inkeriläisen runonlaulajan Larin Parasken nimeä kantavan palkinnon hyvälle puhujalle, sanan shamaanille, joka jatkaa runonlaulajien ja tarinankertojien perinnettä nykyajassa.
Loistavana tarinankertojana Mertaranta kulkee kuuluisan runonlaulajan Larin Parasken jalanjäljillä. Larin Paraske on suomalaisen kansanrunouden kuuluisin hahmo, jolta on tallennettu yli 32 000 runosäettä mm. Kantelettareen.

Antero Mertaranta on kansakunnan ääni, taitava, loistava sanantaitaja, suuri selostaja, jonka vahva ammatillinen osaaminen kuuluu kaikessa työssä. Paitsi tiedot, myös tunteet välittyvät hänen sinivalkoisessa äänessään, jossa kuuluu suomalaisuus sen hohdokkaimmissa ulottuvuuksissa ja sävyissä. Hän pitää katsojat otteessaan ja välittää urheilutapahtuman hienoimman puolen: yhteenkuuluvuuden ja positiivisen energian. Hän pursuaa iloista peruspositiivista henkeä ja näyttää esimerkkiä innostumalla työsään kerta toisensa jälkeen.

Bratislava 15.5.2011, kolmas erä. "Niin kuin Antero Mertaranta sen meille kertoi." (HS / Nyt-liite nro 25–26/2011)
Mykistyneenä ja haltioituneena kuuntelee hänen puhettaan sellainenkin suomalainen, joka ei välttämättä ole vannoutunut penkkiurheilija. Myös huumori, nimenomaan älykäs huumori on Mertarannan ase. Hänen positiivista tykitystään on ilo kuunnella ja ihailla. Hän on suullisen kertomusperinteen jatkaja ikiaikaisten runonlaulajien jalanjäljillä.

la 29. lokakuuta 2011 00.01.00