Elävä sana – Inarin museopäivillä yhteys Saamenmaahan on käsinkosketeltava

Iloista puheensorinaa, naurua, huudahduksia, ja sali pimenee. Valokeilaan astuu saamenpukuinen Päivi Magga, ja kertomuksesta avautuu saamelainen maisema. Tutkija on kulkenut Saamenmaata ristiin-rastiin, paikantanut perinteitä ja löytänyt maisemaan liittyviä tarinoita. Kertomus etenee rauhallisesti, mielenkiinto säilyy ja lisääntyy, mitä uutta on kerrottava lisää. Kaari on laaja. Päivi Maggan puheesta rakentuu Suomen historia Lapin sodasta nykyaikaan. Kuvat vangitsevat katsojaa. Esitys salpaa hengitystä, salissa on hiljaa.

Valokuvaaja Jorma Puranen astuu lavalle ja ruutuun ilmestyy tuttu kuva; arkistosta pengottu saamelaiskuva saamelaismaisemassa. Kuvitteellinen kotiinpaluu herättää henkiin ranskalaisen valokuvaajan G. Rochen vuonna 1884 otettujen kuvia saamelaisia. Valokuvaaja Puranen pohtii ääneen kuvien sisältöä, onkohan tunteilla muisti? Elävä puhe tekee kuvista moniulotteista.

Kuvataiteilija Maaria Wirkkala rinnastaa isänsä Tapio Wirkkalan taidetta Saamenmaan esinemaailmaan, maisemaan ja ihmisiin. Paikallisuus kuvastuu maailmankatsomuksesta ja saa kansainvälisyyttä perheen Venetsian matkoilta. Olisiko jotain yhteistä Saamenmaassa ja Venetsiassa? Wirkkalan pohdinta kuvien polkuja pitkin päätyy toteamukseen; veden läsnäolo oli yhdistävä tekijä.

Museopäiviä pidettiin 25. ̶ 27.5.2016 Inarissa. Emäntänä oli Saamelaismuseo SIIDA. Tietoiskujen sijasta yli 200-päinen yleisö sai kosketusta Saamenmaahan ja saamelaisiin. Päivi Magga, Jorma Puranen ja Maaria Wirkkala loivat myyttisen kehyksen, josta korostui maiseman ja ihmisen välinen side. Elävä sana on jotain muuta kuin luettava kirja. Yhdessä koettu elämys sitoi läsnäolijat, se kirvoitti keskusteluun ja nimenomaan pohtivaan sellaiseen. Puhujan ja kuuntelijoiden välinen yhteys sähköistää ilmaa, se on aina ainutlaatuinen tapahtuma, joka ei samanlaisena voi toistua. Vaikka esitelmöitsijä on sama, yleisö on erilainen.

Museopäivät Inarissa latasivat monien tutkijoiden akkua pitkäksi aikaa. Upeat maisemat, saamenpukujen katselmus ja kiihkeät keskustelut antavat sisältöä jatkuvasti muuttuvaan museotyöhön.

Teksti ja kuvat:
Ildikó Lehtinen