Juhlavuoden suojelija rouva Haukio kutsui kalevalaiset naiset Turun kirjamessuille

175-vuotias Kanteletar on esillä nykynaista koskettavilla runoillaan. Kantelettaren runojen iloinen naisenergia antaa voimaa nykynaiselle.

Ohjelmassa on Shamun, seitsemän naiskansanmuusikon pienoiskonsertti ja tämän vuoden tunnustuspalkintojen julkistukset. Runohuoneessa esiintyy Pirta-lehden tämän vuoden kolumnisti, runoilija Vilja-Tuulia Huotarinen. Kansanrunouden tutkijat Senni Timonen ja Niina Hämäläinen keskustelevat Kantelettaren naisenergiasta kansanmuusikko ja tutkija Heidi Haapojan johdolla.

Tunnustuspalkintojen jako
klo 10.20-10.40

Larin Paraske -palkinto annetaan vuosittain hyvälle puhujalle, mestarilliselle sanantaitajalle, sanan shamaanille.
Elsa Heporauta -palkinto jaetaan kirjailija Elsa Heporaudan rahastosta viiden vuoden välein kalevalaisten naisten järjestötyön ja suomalais-kansallisen kulttuurin kehittäjälle.

Kanteletar-konsertti - Shamun Ajaton-klubi
klo 11.20–11.50 auditorio

Nykykansanmuusikot herättävät Kantelettaren runot henkiin kuten Elias Lönnrot ne aikanaan kuuli – runolauluina. Yleisö on tervetullut mukaan laulamaan.
Kansanmuusikot Heidi Haapoja, Charlotta Hagfors, Amanda Kauranne, Emmi Kuittinen, Minna-Liisa Tammela ja Sanne Tschirpke.

Runohuone: Kanteletar 175! Kolme kaunista
klo 12.40–13.05

”Kaks’ on kaunista kesällä: / Lehti puussa, ruoho maassa, / Minä kohta kolmantena, / Minä lehti liehumassa, / Minä kukka kuulumassa, / Minä heinä heilumassa...”

Runohuone: Kanteletar 175!
Mateli Kuivalatarta lukiessa
klo 13.05–13.35

Runoilija Vilja-Tuulia Huotarinen ja kansanmuusikko Emmi Kuittinen Mateli Kuivalattaren runojen äärellä.

ke 12. elokuuta 2015 13.00.00