Kalevala Korun kulttuurisäätiö jakoi apurahoja 20. kerrran.

Runon voima arjessa -teeman alla jaettiin yhteensä 50 000 euroa 16 eri hankkeelle.

Kalevala Korun Kulttuurisäätiö jakaa vuosittain apurahoja suomalaisen kulttuurin edistämiseen. Kalevalaisten Naisten Liitto ja Kalevala Koru perustivat Kulttuurisäätiön vuonna 1994 tukeakseen eri taiteenalojen, monipuolisen kulttuuriperinteen sekä kädentaitojen luovaa työtä, tutkimusta ja julkaisutoimintaa. Vuoden 2014 teemana oli "Runon voima arjessa". Se tuotti kaikkien aikojen suurimman hakemusten määrän. Apurahan saaneet hankkeet tulkitsevat runon voimaa arjessa useilla kulttuurin saroilla. Hankkeet liittyvät pääosin kirjallisuuteen ja runouteen, mutta kuvataide, musiikki, teatteri, tanssi, tutkimus ja myös elokuva ovat edustettuina.

Kalevala Korun kulttuurisäätiö jakoi yhteensä 50 000 euroa 16 eri hankkeelle.

Kulttuuritehdas Korjaamolle Helsingiin saapui runsas joukko kalevalaisia naisia, apurahan saajia ja kulttuurin ystäviä juhlistamaan 20. kerran jaettavia apurahoja.

Kulttuurisäätiön perustajat Kalevala Korun silloinen toimitusjohtaja Marja Usvasalo (vas.) ja opetusneuvos Raili Malmberg (oik.) iloitsivat yhdessä nykyisen toimitusjohtajan ja kulttuurisäätiön puheenjohtajan Riitta Huuhtasen kanssa 20. kerran jaettavista apurahoista.

Pinja Hahtola, Eero Enqvist ja Petra Lampinen valmistavat apurahan avulla esityksen Suomen kansan rivoista runoista. "Tupa ryskyi, parret paukkui" esitys sopii parhaiten kapakkaympäristöön.

Kasper Salonen kirjoittaa runoja molemmilla äidinkielillään, suomeksi ja englanniksi. Runokokoelmat Kiertoreittejä ja Correlations valmistuvat apurahan turvin.

kulku hahmottuu

airot kastetaan matalassa avaruudessa aina uudelleen, ne jättävät häviävät vanat kuin udellen alkuperäänsä, suudelleen soutoa—

jalkani työntävät minua vasten planeettaa kuin akrobaatin venettä, veden ja taivaan lainalaisuudet kiipeävät toisiinsa toistensa yli. syömme lounaaksi lettuja kumpupilven harjalla—

helteiden välissä höyhenloikat ja riisiseremoniat, valokin potkii meidät hymyilemään kuin tangentit. välkkyviin päiväuniin soivat ranska ja espanja, Zeppelinin ”Tangerine”.

kun kuljen kanssasi linjoja pitkin löydän itseni ulottuvuutemme lähteiltä 3D-laulusta, kulku hahmottuu kuin aurinko olisi mustavalolamppu, kaupunki kauttaaltaan väritetty.

nyt kiukaan valo murtaa jalanjälkiään pilviin.

särki pulpauttaa pinnalle kylläisen viillon, täydellisen ympyrän.

Työryhmä Shamun Ajaton klubi tuo esiin Elias Lönnrotin Kanteletar-runokokoelmaa kansanmusiikin värittämänä. Työryhmä on syvällisesti perehtynyt suomalais-ugrilaisiin laulu- ja soittotapoihin ja tullut tunnetuksi sykähdyttävistä tapahtumistaan. Vuonna 2013 Shamu järjesti huikaisevan Kalevalan läpilaulannan.

Lämpimät onnittelut kaikille apurahan saajille!

Katso lista kaikista saajista tästä.

Lisätietoja Kulttuurisäätiön toiminnasta antaa johdon assistentti Kaisa Koskinen, Kalevala Koru Oy, s-posti etunimi.sukunimi@kalevalakoru.fi tai puhelimitse 0207 611 255.

ti 17. kesäkuuta 2014 20.28.00