Kalevalaisten Naisten Liitto ja Kalevala Korun Kulttuurisäätiö kulttuurikummeiksi Janakkalan miekkamiehen miekoille

Kalevalaisten Naisten Liitto vahvistaa kulttuurijalanjälkeään Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017. Kalevalaisten Naisten Liitto ja Kalevala Korun Kulttuurisäätiö ovat yhdessä ryhtyneet Suomen kansallismuseon kulttuurikummeiksi ja tukevat Janakkalan miekkamiehen miekkojen konservointia.

Suomen kansallismuseo käynnisti marraskuussa 2016 Kulttuurikummi-kampanjan, jonka ensimmäiset kummit Kalevalaisten Naisten Liitto ja Kalevala Korun Kulttuurisäätiö ovat. Miekkojen konservointi on pysyvä lahja suomalaisen kulttuuriperinnön hyväksi. Miekat tulevat esille Tampereen Vapriikin suurnäyttelyyn kesäkuussa 2017 ja jatkavat sieltä näytteille Kansallismuseoon ja Hämeen linnaan.

Kalevalaisten Naisten Liitto on perustamisestaan vuodesta 1935 lähtien ollut läheisessä yhteydessä Suomen kansallismuseoon, jonka kokoelmista on valittu ensimmäiset myytäväksi tarkoitetut korut. Koruilla oli menestystä ja ne innostivat suomalaisia muotoilijoita suunnittelemaan uusia koruja perinteisten pohjalta. Kansallismuseon esineissä piilee voimaa, joka avautuu tarinoiden ja Kalevalan tulkintojen kautta. Tukemalla Janakkalan miekkojen konservointia Kalevalaisten Naisten Liitto ja Kalevala Korun Kulttuurisäätiö haluavat edistää suomalaista kädentaitoa.

Puheenjohtaja Ildikó Lehtisen haastattelu YLE Areenassa, Hämeen alueuutiset 19.1.2017

Kalevalaisten Naisten Liitto on kulttuurijärjestö, joka edistää suomalaisen kulttuuriperinnön soveltamista nykykulttuuriin Suomessa ja Ruotsissa. 60 jäsenyhdistyksessä on noin 4 000 jäsentä. Liitto omistaa Kalevala Koru Oy:n. Kalevala Koru Oy:n ja Kalevalaisten Naisten Liiton yhdessä perustama Kalevala Korun Kulttuurisäätiö tukee vuosittain suomalaista kulttuuria apurahoin.

Lisätietoja:
puheenjohtaja, dosentti Ildikó Lehtinen puh. 040 775 6521, ildikolehtinen@gmail.com

toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen puh. 050 520 1314, sirpa.huttunen@kalevalaistennaistenliitto.fi

to 19. tammikuuta 2017 15.30.00