Kannustuspalkinto kalevalaisille naisille kotouttamistyöhön

Kalevalaisten Naisten Liitto sai Työ- ja elinkeinoministeriön kannustuspalkinnon lupauksesta, jonka Liitto antoi kotouttamisen kumppanuusohjelmassa: "Lupaamme edistää maahanmuuttajanaisten sopeutumista tarjoamalla tietoa Suomen kulttuuriperinnöstä kunnioittaen kotoutujien omaa kulttuuriperintöä."

Kalevalaisten Naisten Liitto lupaa edistää maahanmuuttajanaisten kotoutumista ja sopeutumista suomalaiseen arkeen tarjoamalla tietoa Suomen kulttuuriperinnöstä Kalevalan ja naisten kokemusten pohjalta kunnioittaen kuitenkin kotoutujien omaa kulttuuriperintöä. Kannustamme kaikkia jäsenyhdistyksiämme käyttämään yhden iltapäivän maahanmuuttajanaisten tapaamiseen.

Palkinnot luovutettiin Smolnassa, valtioneuvoston juhlahuoneistossa 28.4.2016. Tunnustuksen vastaanottivat Liiton toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen ja puheenjohtaja Ildikó Lehtinen. Kuva Irina Senkina Mosaiikki ry.

– Välittäminen, myötätunto ja yhdenvertaisuuden tavoittelu ovat tärkeää. Usein riittää aivan tavallinen ihmisen kohtaaminen ystävänä. Tavataan toisiamme ja tehdään yhdessä käsitöitä, otetaan neula ja lanka käteen ja opastetaan toisiamme, innostaa Liiton puheenjohtaja Ildikó Lehtinen. Myös me kantasuomalaiset tarvitsemme kotoutumista ja sopeutumista uuteen tilanteeseen.

– Monet jäsenyhdistyksemme ovat jo auttaneet uusia tulokkaita suomen kielen oppimisessa ja kulttuurimme tutustumisessa. Toimeen on tartuttu ainakin jo Nurmijärvellä, Kuusankoskella ja Mikkelissä.

Kalevalaisten Naisten Liitto kiittää Työ- ja elinkeinoministeriötä lämpimästi kannustuspalkinnosta, jonka innostamana jatkamme kulttuuriperintökeskustelua maahanmuuttajanaisten kanssa. Suuret kiitokset myös puheenjohtajallemme Ildikó Lehtiselle, jonka aloitteesta kotouttamislupaus tehtiin.

Syksyllä 15.10.2016 on tulossa Naiskuva meillä ja muualla -seminaari Kansallismuseoon, jonne kutsumme mukaan maahanmuuttajanaisia värikkäine pukuineen keskustelemaan kanssamme naisen roolista ja elämästä eri kulttuureissa.

TEM:in kannustuspalkinnon saajia oli yhteensä seitsemän eri hanketta. Kuvassa kanssamme Räppärit rasismia vastaan -hankkeen MC Särre (vas. toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen ja oik. puheenjohtaja Ildikó Lehtinen).

Lisätietoa kotouttamisesta: www.kotouttaminen.fi

pe 29. huhtikuuta 2016 10.51.00