Kansatieteilijä Ildikó Lehtinen valittiin Liiton puheenjohtajaksi

lldikó Lehtinen on tutkinut suomalais-ugrilaisten kansojen naisten pukuja ja koruja.

Naiset pitävät käsissään elämän lankoja

Suomalais-ugrilaisten kansojen naisten pukuja ja koruja tutkinut Ildikó Lehtinen valittiin Kalevalaisten Naisten Liiton puheenjohtajaksi seuraavaksi kolmeksi vuodeksi Liiton vuosikokouksessa 26.9.2015. Unkarilaissyntyinen Ildikó Lehtinen on toiminut tutkijana Suomen kansallismuseossa ja Kulttuurien museossa sekä Helsingin ja Turun yliopistojen suomalais-ugrilaisen kansatieteen dosenttina.

– Kulttuuriperintö, olkoon se aineetonta tai aineellista, on kuin kallio, josta ammennamme voimia ja joka aina antaa meille mahdollisuuksia ja osoittaa selviytymismalleja, kertoo Ildikó Lehtinen. Vaikka omat tutkimukseni suuntautuvatkin osittain marien pariin, olen siellä keskittynyt tutkimaan naisten kohtaloita ja huomannut yhtäläisyyksiä suomalaisten ja marilaisten kanssa. Naiset pitävät käsissään elämän lankoja.

Ildikó Lehtinen on tehnyt lukuisia kenttätyömatkoja suomalais-ugrilaisten kansojen pariin, kuten hantit, marit, mordvalaiset ja udmurtit. Hän on naisten elämän tutkija ja historiallisten korujen sekä kansanpukujen asiantuntija. Hän on julkaissut paljon tiedettä popularisoivaa kirjallisuutta ja käsikirjoittanut lukuisia näyttelyitä. Lehtinen on vaikuttanut monissa kulttuuriperintöalan järjestöissä, kuten M. A. Castrenin seura, Suomalais-Ugrilainen Seura ja kansatieteilijöiden yhdistys Etnos ry. Väitöskirjan aiheena olivat marien korut: Tscheremissicher Schmuck. Ethnographische Untersuchung (Suomalais-Ugrilaisen Seuran kansatieteellisiä julkaisuja 14).

Lue koko tiedote klikkaamalla tästä.

Kalevalaisten Naisten Liiton vuosikokous pidettiin lauantaina 26.9. Helsingissä, Kalevala Kartanossa. Vuosikokouskuvat Seija Tiihonen.

Katso tästä linkistä kaikki vuosikokouspäivän kuvat.

su 27. syyskuuta 2015 08.45.00