Kekriä juhlittiin yhdessä Talonpoikaiskulttuurisäätiön ja MTK-Helsingin kanssa Helsingissä

Kekri on talonpoikaiskulttuurin tärkein juhla. Entisajan vuodenkierto päättyi ja uusi vuosi alkoi. Sadonkorjuun jälkeen on juhlan aika. Kekriä juhlivat yhdessä kalevalaiset naiset, Talonpoikaiskulttuurisäätiö ja MTK-Helsinki. Lähiruokaravintola Armas tarjoili nykyaikaan sovelletun kekriaterian lähiruokateemalla.

Kekrikemujen pitopöytä sisälsi tattirisottoa, hyvin hautunutta paistia, salaatteja, kotimaista kalaa.
Lähiruokaravintola Armas on ravintoloitsija Heikki Ahopellon johdolla kehittänyt kekriperinnettä lähiruokateemalla jo pitkään.

Kekriä juhlimassa Riitta Tiainen ja Kaise Meltti Suur-Helsingin Kalevalaisista Naisista.

Kekripukki oli perinteisen kekrin odotettu "kuokkavieras."
Kekripukkia piti kestittää, jotta seuraavan vuoden sato olisi hyvä.

Liiton uusi puheenjohtaja Ildiko Lehtinen kertoi myös marilaisesta kekristä.

Talonpoikaiskulttuurisäätiön puheenjohtaja Ilkka Haavisto toivotti tervetulleeksi. "Kekri pitää vain löytää; sitä ei tarvitse erikseen elvyttää."

Kekripukin sylissä istuminen tietää hyvää onnea seuraavalle vuodelle. Toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen.

Tampereen KN:n puheenjohtaja Hanna Rantanen varmisti myös onnensa ensi vuodelle.

Talonpoikaiskulttuurisäätiön asiamies Maija Mäki vastasi Liiton toiminnanjohtajan kanssa kekrin suunnittelusta ja järjestelyistä.

Talonpoikaiskulttuurisäätiön ja kalevalaisten naisten toiveena on, että kotimainen kekri rantautuisi laajemmin ravintoloihin halloweenin sijaan.

Kekriä on mukava viettää hauskassa seurassa maittavan ruoan ja hauskan ohjelman parissa.

Kekri-ilta huipentui "Tupa ryskyi, parret paukkui" -esitykseen. Suomen kansan rivoja runoja esittivät
näyttelijä Pinja Hahtola, muusikko Petra Lampinen ja näyttelijä Eero Enqvist.

Kekriväkeä viihdyttänyt esitys oli kaivettu esiin arkistojen uumenista. Nämä Elias Lönnrotin ja C. A. Gottlundin keräämät runot ovat jääneet arkistoihin "epäsiveellisyytensä" vuoksi. Kalevalaisten Naisten Liitto palkitsi työryhmän Elsa Heporauta -palkinnolla. Perusteluina oli, että työryhmä on tehnyt vuoden kalevalaisen teon tuomalla esiin aiemmin pimentoon jääneen kielen.

Iloinen puheensorina täytti lähiruokaravintola Armaksen.

Kekripukki ennustaa Ritva Laitisen lautaselta, millainen on hänen tuleva vuotensa.

Kuvat Hanna Rantanen / kuvatekstit Sirpa Huttunen

Lisää kuvia ja tunnelmia klikkaamalla tästä: Talonpoikaiskulttuurisäätiön sivuilta

pe 30. lokakuuta 2015 12.38.00