Kertooko Kalevala meistä?

"Jos minut pakotettaisiin naimisiin vastoin tahtoani, niin varmaan tekisin saman kuin Aino, koska kalana olisin paljon onnellisempi.”

Tätä mieltä oli Suomussalmen Ruukinkankaan koulun yhdeksäsluokkalainen, kun tehtävänä oli pohtia, tuntuvatko Kalevalan hahmot tutuilta. "Onneksi nykyaikana meidän kulttuurissamme tytön ei tarvitse kokea Ainon kohtaloa halutessaan hallita elämäänsä, mutta Ainon vahva itsetunto tuntuu omalta.”

Tutuilta tuntuvat nuorten mielestä muutkin Kalevalan henkilöt. ”Tunnen muutamia ihmisiä, jotka muistuttavat kovasti Joukahaista. He eivät myönnä hävinneensä vaikka kuinka tulisi näpeille.” Joku tunnustaa: ”Itse otan joskus todella henkilökohtaisesti jäädessäni kakkoseksi asiassa, jonka mielestäni osaan.” Mahtailevan, mukamas kaikkitietävän teko uhrata läheisensä oman napansa pelastamiseksi sen sijaan tuntuu vieraalta, raukkamaiselta. ”Sitten kuin pikkulapsi Joukahainen suuttuu Väinämöiselle tämän voitosta ja on valmis tappamaan hänet. Heti kosto mielessä.”

Kuuluuko kostonhalu piirteisiimme? Kullervon karu kohtalo saa alkunsa veljesriidasta, jota nuoret jonkin verran ymmärtävätkin: ”Jotenkin ymmärrän sitä Kullervon isää. Kyllähän se ärsyttää jos toinen laskee verkot ihan omien verkkojen viereen.” Kullervon kostonhimo sitten moninkertaistuu, ja lopulta tuho on täydellinen. Näinkö sodat alkavat ja päättyvät?

Kostaja tulee myös hurjapäisestä Lemminkäisestä, kun hänen itsetuntonsa ja ylpeytensä saa kolauksen. Se vaatii jopa Pohjolan isännän pään. Joku nuori kirjoittaa huolestuneena: ”Lemminkäisestä tulee mieleen suomalaiset, koska hän on äkkipikainen ja negatiivinen.” Eivät nuo kehuttavia piirteitä ole… Eikä jatkuva pakeneminen mitään ihanaa elämää ole.

Naistenmies-lemminkäisiä sen sijaan teinien joukossa tuntuu olevan, mutta juuri kukaan ei heistä pidä. ”Mielestäni on tyhmää olla sellainen, että saa muiden naiset mukaansa tyhmillä jutuilla.” Joku tunnustaa välillä ”naurattavansa naisia”, mutta ehdottomasti sanoutuu irti väkivallasta. Lemminkäinen kenties olisi nykyajan julkkis: ”Hänestä tulee mieleen jotkin turhien julkkis-tv-ohjelmien hahmot.” Naissaaret ja naisenryöstöt kyllä kelpaavat medialle.

”Louhi on Pohjolan hallitsija. Luonteeltaan määrätietoinen, viisas, eikä anna helposti periksi. – –Hän on vahvempi kuin moni muu Kalevalan naisista. Uskalsi pistää miehille vastaan.” Onhan meillä tällaisia naisia. Louhi on viime aikoina kokenut arvostuksen nousua; häntä ei enää pidetä pelottavan pohjolan ilkeänä akkana. Mutta onko hän liian itsekäs ja pitää liikaa vain omiensa puolta? Toki sellaisia miehiäkin on. Miten tämä sopii monikulttuuriseen maahan? Eikö sampoa voida ihan rauhassa jakaa tai käyttää sitä yhdessä?

Nuorten mielipiteet osoittavat, että kyllä Kalevalaa edelleen koulussa käsitellään, alaluokilla leikkien ja yläluokilla pohdiskellen. Kiitos opettaja Terhi Ronkaiselle, joka lähetti luokkansa koevastaukset meille Suomussalmen Kalevalaisille.
– Kyllä, Kalevala kertoo meistä. Samaa sukua olemme!

teksti Katri Rissanen, Suomussalmen Kalevalaiset

Kuvat Kalevalaisten Naisten Liitto ja Tampereen Kalevalaiset Naiset