Keskikesän juhlaa Marinmaalla

Puheenjohtaja Ildikó Lehtinen kertoo marilaisesta Kukkajuhlasta. Hyvää kesää kaikille! Tapaamisiin elokuussa.

Kesällä juhlitaan, ainakin meidän perheessä. Syntymäpäiväjuhlia on juuri vietetty ja vietetään pitkin heinäkuuta. Tyttären- ja pojantyttäreni ovat juhannuslapsia. Myös tyttäreni on syntynyt kauniina ja helteisenä heinäkuun päivänä.

Ilman syntymäpäiviäkin kesä on yhtä juhlaa. Helsinki ei hiljene enää heinäkuussa, vaan tapahtumia on pitkin kesää. Niin myös joka paikkakunnalla. Museot avaavat auliisti oviaan ja odottavat matkailijoita uusin ohjelmin ja kattauksin. Museoihin on hauska piipahta, kun on museokortti. Voi mennä katsomaan vaan lempimaalausta tai vaikkapa ihailla hetken Gallen-Kallelan Kalevala-aiheisia freskoja Kansallismuseossa.

Kukkajuhla Marinmaalla

Välähdyksiä Kukkajuhlasta 25.6.2016.

Kuvakaappaus Mari Uverin sivuilta.

Keskikesän juhlaa on vietetty myös Marinmaalla. Pääkaupungissa Joškar-Olassa pidettiin viime lauantaina Kukkajuhlaa, jossa tuuletettiin kansallispukuja. Kansallispuvut on kiinnostava ilmiö. Marit ovat ylpeitä käsityötaidostaan, ja käsityöhön syventyminen on monille selviytymiskeino. Monet naiset kertovat, miten neula ja lanka ohjaavat pohtimaan elämän tarkoitusta ja rakentamaan siltaa esivanhempien tykö. Käsityö on perinteistä, mutta samalla uutta luovaa. Vaikka mielessä on jokin kuvio, olkoon se puikoilla neulomalla tehtävä tai langalla ja neulalla kirjoen, lopputulos on aina yksilöllinen.

Uutta kansallispukujen pohjalta

Kansallispuvun valmistamisessa prosessi on pitkä. Maaseudulla marilaiset naiset suosivat paikallisia pukuja. Arkkujen kätköistä löytyy äidin ja isoäidin mekkoja ja koruja, joita yhdistämällä uusiin mekkoihin luodaan uutta ilmettä. Toiset pitävät arvossa valkoista mekkoa, joka viestii edelleen puhtaudesta ja heidän mielestään siksi myös kauneudesta. Paikallisissa ompelimoissa, mutta myös kotioloissa mummot kirjailevat valkoisia mekkoja joko hillityin geometrisin kuvioin tai värikkäin kukkakuvioin.

Moderni kansallispuku. Valkoinen kirjontakoristeinen mekko ja vihreä verkatakki. Kuvat Ildikó Lehtinen 2015.

Missä mekkoja pidetään? Häissä naiset pukeutuvat parhaimpiinsa, ja toiset valitsevat kansallispukuja, toiset taas viimeisen muodin mukaisia luomuksia. Valinnan varaa on. Heinäkuussa Pietarin päivänä luonnonuskovaiset marit viettävät rukousjuhlaa eri puolilla maaseutua. Juhla on samalla valkoisten marimekkojen katselmus.

Sauna

Valkoiset puvut edellyttävät puhtautta. Juhlien aattopäivänä käydään ehdottomasti saunassa. Kesällä sauna lämpenee miltei joka päivää. Saunassa ihminen rentoutuu ja virittäytyy juhlaan, se on mietiskelyn ja samalla puhtauden paikka. Saunassa peseydytään vedellä, johon on lisätty hyväntuoksuisia yrttejä, ja niin sielu puhdistuu – sanovat marit.

Sauna ja vilpola marilaistalon pihapiirissä. Kuva Ildikó Lehtinen 2013.

Hyvää kesää kalevalaisille naisille!
Ildikó Lehtinen, puheenjohtaja

ke 29. kesäkuuta 2016 12.54.00