Kestikartanosta catwalkille -näyttely avattiin 12.2.2015

Näyttelyn avajaisissa ihailtiin suomalaista designia.

Designmuseon Arabian Galleriassa avattiin 12.2.2015 Kalevalaisten naisten juhlavuoden näyttely, jossa on esillä Germund Paaerin Kalevala Korulle suunnittelemia puuesineitä, Kestikatano-ravintolan huonekaluja sekä Arabian astiastoja. Näytillä on myös Kalevala Korun tuotantoa eri vuosikymmeniltä mukaan lukien Kalevalaisten naisten juhlavuoden koru Välke.

Avajaispuheessaan Designmuseon johtaja Jukka Savolainen lausui Kalevalan antavan inspiraatiota tuleville sukupolville. Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen toivotti yleisön tervetulleeksi tulevaisuuden kalevalaisuuteen puheessaan, joka on kokonaisuudessaan luettavissa alta.

Designista, taiteesta ja Kalevalasta kiinnostuneita vieraita kävi avajaisissa satakunta.

Kuvia avajaisista voi katsoa tästä linkistä.

Hyvät kalevalaisen kulttuurin ystävät!

Tervetuloa Kalevalaisten Naisten Liiton juhlanäyttelyyn Kestikartanosta catwalkille!

Kanteletar täyttää tänä vuonna 175 vuotta, Kalevala 180, Kalevalaisten Naisten Liitto 80 vuotta, myös Sibelius, Gallen-Kallela ja kansallispuku viettävät tänä vuonna juhlavuosiaan. Nyt on meneillään todellinen kulttuurin riemuvuosi, oikeaa kalevalaista ilotulitusta.

Vuoden päätapahtuma on juhlakonsertti Finlandia-talolla Kalevalan päivänä 28.2. jossa ylpeänä esitämme Kalevalan runosta räppiin. Tervetuloa! Liput Tiketistä!

Perinne on aina uudistettava kulloiseenkin nykyaikaan.

Siitä näemme tässä näyttelyssä esimerkkeinä Kestikartanon, Kalevala Korun tämän kevään uutuudet ja ainutlaatuisen harvinaiset Kalevala Korun 1940-luvulla valmistamat puuesineet, joista koko näyttelyn idea lähti liikkeelle. Paola Suhosen huikeat uniikkipuvut veivät kalevalaisuuden uudelleen catwalkille. Nimittäin pukunäytökset olivat Kestikartanon suosituimpia tilaisuuksia.

1940-luvulla kalevalaiset naiset perustivat Kestikartanon, jonka sisustus yhdisteli sen vuosikymmenen uutta aikaa, funkkistyyliä ja karjalaista ikihonkaa tavalla, jonka helsinkiläiset muistavat yhä.

Suomalainen nainen uskoo oman kulttuuriin juuriin. Sota-aikana Kalevala Korun valmistuksessa oli puutetta jalometalleista. Mutta metsäähän meillä riittää. Niinpä Kalevala Koru ryhtyi 1940-luvulla valmistamaan puisia koriste-esineitä.

Rakkaat ystävät, Tauno ja Raili Hurri, suurimmat kiitokset kuuluvat teille, että olette vuosikymmenet kiertäneet huutokauppoja ja selailleet esitteitä ja pelastaneet tämän puuesinekokoelman, mistä ei ole jäänyt juuri yhtään esinettä omistamamme yrityksen arkistoon. Lämpimät kiitokset todellisesta kulttuurityöstä kalevalaisen asian eteen!

Yritys ei ole museo, järjestö ei ole arkisto. Sen joka kopioi vanhaa on luotava myös uutta!

Kalevalaiset naiset elävät juuri nyt uudistumisen aikaa. Kalevalaisuus on nouseva ilmiö, ikiaikainen lifestyle, joka on pian bloggareiden kuuminta kamaa.

Muotiin on tulossa juhlavuoden korumme Välke. Kultaseppä Saija Saarela sai idean koruun rantakivistä, jotka muistuttavat meitä Kalevalan luomiskertomuksesta. Veden emon työstä.

Paljon on muuttunut, mutta enemmän pysynyt: kalevalainen nainen. Vaikka särmät ehkä ovatkin aikojen pyörteissä silinneet, on sisin silti muuttumaton. Se on sitkeä ja luja, taitava ja kaunis.

Kiitokset Designmuseolle ja museojohtaja Jukka Savolaiselle erinomaisesta yhteistyöstä. Erityiskiitokset yli-intendentti Merja Vilhunen ja amanuenssi Susanna Thiel, te ymmärsitte asiamme merkityksen ja veitte ehdotuksemme eteenpäin ja tästä näyttelystä tuli totta. Kiitokset näyttelyn toteutuksesta amanuenssi Salla Heino, näyttelyarkkitehti Harri Kivilinna, museojohtaja Kirsi-Marja Siltavuori-Illmer Raumalta ja kaikki muut mukana olleet.

Kaikessa kulttuurissamme pitää näkyä suomalaisen karhunkäpälän kosketus. Toivon, että näyttely inspiroi uusiin Kalevalan tulkintoihin ja sovelluksiin. Kansanomaisen ornamentiikan tekemisestä 3D:nä kuulin jo puhuttavan. Hyvät ystävät, lämpimästi tervetuloa uudistamaan kalevalaista ilmiötä!

toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen, Kalevalaisten Naisten Liitto

pe 13. helmikuuta 2015 22.17.00