Marilainen nainen -verkkonäyttely

Samaa sukua -teemaan liittyvää tietoa

Марий ÿдырамаш / Марийская женщина / The Mari Woman

Kolmikielinen verkkonäyttely kertoo marilaisen naisen arjesta ja marien aineettomasta sekä aineellisesta kulttuuriperinnöstä ennen ja nyt.

Näyttelyn taustalla on Suomen kansallismuseon / Museoviraston ja Marin kansallismuseon välinen monivuotinen yhteistyö, joka on alkanut vuonna 1994. Suomen Kulttuurirahasto on tukenut verkkonäyttelyn valmistusta.

Marit ovat suomen kielisukulaisia. Marin kansallismuseo perustettiin 1920, ja sen perustajajäsenenä oli marilainen Timofei Jevsejev, joka tunnetaan Suomen kansallismuseolle keräämistään kokoelmistaan. Näyttelyssä esitellään ensimmäisen kerran digitaalisena Marin kansallismuseon esinekokoelmia. Marinkielisenä näyttely soveltuu marin kielen oppiaineen oheisaineistoksi, ja pelit tukevat varhaiskasvatusta.

Marit asuvat laajalla alueella Volgan mutkassa myös nimikkotasavallan rajojen ulkopuolella, nimittäin Baškortostanissa, Tatarstanissa, Udmurtiassa ja Kirovin alueella. Verkkonäyttely tavoittaa laajalti marinkielisen alueen yleisöä.

Klikkaa tästä näyttelyyn.

pe 13. marraskuuta 2015 10.04.00