Muinaispuvusta marimekkoon

on Kalevalaisten Naisten Liiton teema vuonna 2017. Kalevala Koru täyttää 80 vuotta ja itsenäinen Suomi 100 vuotta. Pukeutuminen koruineen ovat tärkeä osa juhlaan valmistautumista. Vaatteet ja korut kuuluvat niin arkeen kuin juhlaan. Mitä muita merkityksiä vaatteilla ja koruilla on kuin pukeutuminen ja koristautuminen? Miten muoti on vaikuttanut muinais- ja kansallispukuihin?

Vaate on aate

Kalevalakorujen ja pukeutumisen avulla teemme kalevalaisten naisten toiminnan näkyväksi. Pukeutumisella näytämme kiinnostuksemme kulttuuriperintöön, ja tulkitsemme perinteitä muodin mukana. Teema kannustaa kalevalaisia naisia olemaan mukana Suomen 100-vuotisjuhlavuoden tapahtumissa eri puolilla maata ja myös maan rajojen ulkopuolella.

Koko Suomen teema ensi vuonna on Yhdessä! Meillä on aate, johon vaatteet ja korut kuuluvat olennaisena osana. Käytetään korujamme ja pukujamme koko ensi vuoden ajan niin arjessa kuin juhlassa.

Kalevalaisten naisten perustaja kirjailija Elsa Heporauta haaveili muodista, joka syntyisi kulttuuriperinnön pohjalta. Kalevala-puku Oy loi 1950-luvun muotia kansallispukujen kuoseista. Elsa Heporaudalle tehty Tuukkalan muinaispuku oli ennen kaikkea käyttövaate, eikä tieteellisen tarkka kopio.

Muuttuva kulttuuriperintö

Kulttuuriperintö elää ja muuttuu ajassa. Kulttuurin juuret ovat luovuuden lähde, joka inspiroi aina uusiin tulkintoihin menneestä. Voiko kulttuuriperinnöstä tulla muoti-ilmiö? Mikä oli muotia rautakaudella? Mikä oli muotia isoäidin aikaan? Miten helman pituudet ja kravatin leveydet ovat vaihdelleet eri vuosikymmenillä? Mikä on muotia ensi kesänä? Mistä muodin tekijät saavat inspiraationsa? Suomalainen muotisuunnittelu kansainvälistyy tänä päivänä. Ovatko perinteet siinä mukana? Kalevalaisuus on ikiaikainen elämäntapa, josta voi ammentaa jokaiselle vuosikymmenelle uutta.

Muinaispuvusta marimekkoon -teema haastaa myös Suomen suurena juhlavuonna pohtimaan, mitä ovat suomalaisuuden symbolit. Ovatko ne muuttuneet? Mitkä ovat Sinulle tärkeitä merkkejä suomalaisuudesta? Kalevala, sauna vai sisu? Uusi suomalainen muotoilu? Onko esimerkiksi marimekosta tullut suomalaisuuden symboli? Ainakin ulkomaan matkoilla marimekonkäyttäjät bongataan suomalaisiksi ja sinivalkoista tasaraitaa ja unikkokuosia näkyy urheilukilpailuissa.

Myös Kalevalalla ja kansanrunouden keräämisellä oli merkittävä rooli maamme itsenäisyyden rakentamisessa. Kalevalan avulla rakennetaan Suomi-kuvaa myös tänään. Kalevala näkyy katukuvassa: kauppaketju kertoi Väinämöisen avulla olevansa suomalainen eikä saksalainen. Kalevalan nimissä kootaan myös tarinoita suomalaisesta ruoasta #Ruoka-Kalevala-hankkeessa S-ryhmän, Marttaliiton ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimesta.

Yhdessä!

Suomi 100 -ohjelmassa on monta Kalevalaan tai kulttuuriperintöön liittyvää tapahtumaa. Tutustu ohjelmaan verkossa ja osallistu tapahtumiin teeman mukaisesti pukeutuneena! Näin teemme kalevalaista aatettamme tunnetuksi koko Suomessa. Uudet jäsenet ovat tervetulleita sukupolvien ketjuun siirtämään perinteitä eteenpäin ja luomaan uusia.

Tästä pääset Suomi 100 -ohjelman sivuille

Sirpa Huttunen, Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnanjohtaja