Osmansolmut Akaalle, Ouluun ja Seinäjoelle

Margit Vähävuori, Terttu Välikangas ja Riitta Kjäll ovat uudet osmattaret.

Osmansolmu on ikiaikainen onnea tuottava merkki. Se on myös Kalevalaisten Naisten Liiton myöntämä tunnustus, jonka on tarkoitus innostaa kalevalaisia naisia järjestötyössään. Muinaisrunojen Osmatar, oluen seppä oli ylhäisen juhlaoluen valmistuksesta vastaava henkilö. Osmansolmuja on jaettu vuodesta 1979 lähtien.

Pääkirjanpitäjä Riitta Kjäll on tehnyt mittavan työn sekä Seinäjoen Kalevalaisten Naisten että Kalevalaisten Naisten Liiton hyväksi. Hän on osuvasti kuvannut kalevalaisia naisia nautiskelijoiksi, jotka saavat iloa ja mielihyvää suomalaisesta kulttuurista ja perinteestä. Vuosien aikana hän on perehdyttänyt ison joukon naisia Kalevalaisiin Naisiin ja mahdollistanut niin naisten kuin helkojenkin toimintaa. Hänessä henkilöityy käsitys siitä, että suomalainen kulttuuri- ja perinnetyö puhuttelee ihmisiä elinikäisesti ja yhdistää eri-ikäisiä naisia luontevasti. Hän on jaksanut innostua kalevalaisesta aatteesta yhä uudelleen ja on toiminut monien tapahtumien primus motorina yli kahden vuosikymmenen ajan. Koko kalevalaisen uransa ajan hän on tehnyt yhteistyötä paikallisten yhdistysten, erityisesti naisjärjestöjen, maakuntamuseon ja seurakunnan kanssa.

Laulaja ja kirjailija Margit Vähävuori on Akaan Kalevalaisten perustajajäsen ja henkinen selkäranka, joka on levittänyt tietoutta kalevalaisuudesta ja perinteestä valoisalla ja positiivisella asenteella. Monipuolisena kulttuurihenkilönä hän on esiintynyt paljon erilaisissa tilaisuuksissa. Hänelle verkostoituminen ja yhteistyö muiden järjestöjen kanssa on ollut luontevaa. Hän on tehnyt yhteistyötä esim. Akaan kulttuuritoimen, Toijalan Nuorisoseuran, TaideAkaan, Päivölän kansanopiston ja Kylmäkoski-seuran kanssa. Omien laulujensa ja esiintymistensä lisäksi hän on järjestänyt kalevalaisia juhlia ja esitellyt kansantapoja ja -leikkejä.

Insinööri Terttu Välikangas on ahkera ja monipuolinen kulttuurin tekijä ja vaikuttajanainen Oulusta. Hänellä on laaja oululainen naisverkosto, joka ulottuu tasa-arvon edistämisestä kalevalaisuuteen. Hänen ansiostaan Oulun Ympäristön KN:n toiminta on ollut ulospäin suuntautuvaa ja vireää. Hän on ollut kirjoittamassa mm. kalevalaista messua, runokuoroa ja näytelmiä. Äänellä hoitaminen on hänelle tärkeää: itkuvirret, tarinat ja runot syntyvät vilpittömästä luovuuden ilosta. Kaupunkisuunnittelijan työssään hän teki tärkeää kulttuurityötä, jossa kaavoituksen ohella otetaan huomioon myös ekologiset ja esteettiset seikat.

Lämpimät onnittelut uusille osmattarille!

pe 12. huhtikuuta 2013 11.20.00