Runoilija Jenni Haukiosta Larin Paraske. Elsa Heporauta -palkinto rohkeille runoille.

Kalevalaisten Naisten Liitto jakoi tunnustuksia Turun kirjamessuilla. Larin Paraske -palkinto annetaan hyvälle puhujalle. Elsa Heporauta palkinto annetaan kulttuuriperinnön kehittäjälle.

Runoilija Jenni Haukiosta Larin Paraske

Kalevalaiset naiset palkitsivat kaunista puhetta. Jenni Haukio on luova runoilija, joka on omassa työssään Turun kirjamessujen ohjelmapäällikkönä edistänyt suomalaista kirjallisuutta ja mahdollistanut myös muille kirjailijoille esiin tulon, perustelee Kalevalaisten Naisten Liiton hallitus.

Haukion runoissa on keskeisellä sijalla luonto. Nykyrunoilijana hän kulkee Larin Parasken viitoittamaa polkua. Esikuvansa elämänasenteen mukaisesti Haukio on heikompiosaisen: lapsen, luonnon ja eläinten puolestapuhuja. Haukio tunnetaan erinomaisena juhlapuhujana. Hän perehtyy aiheeseen syvällisesti ja saa puheen soljumaan kauniisti kuin runon, kuulijaa koskettaen.

Larin Paraske -palkinto jaetaan vuosittain henkilölle, joka on osoittanut olevansa mestarillinen sanantaitaja.

Lue koko tiedote klikkaamalla tästä.

Kuva Timo Hukkanen

Elsa Heporauta -palkinto rohkealle kulttuuriteolle

Kalevalaiset naiset palkitsivat rohkean kulttuuriteon. Elsa Heporauta -palkinto myönnettiin työryhmälle näyttelijä Pinja Hahtola, säveltäjä, muusikko Petra Lampinen ja näyttelijä Eero Enqvist. Palkinto myönnetään viiden vuoden välein suomalaisen kulttuuriperinnön kehittäjälle. Tunnustus luovutettiin Turun Kirjamessuilla.

Työryhmä on koonnut arkistojen uumenista kaivetuista kalevalaisista kansanrunoista Tupa ryskyi, parret paukkui – Suomen kansan rivot runot -esityksen, josta on myös julkaistu kirja (WSOY) ja esitys on kiertänyt ympäri Suomea.

- Punat poskille nostattava esitys on vuoden kalevalainen teko, joka tuo pimentoon jääneen kielen esiin, perustelee Kalevalaisten Naisten Liiton hallitus tunnustusta. Esityksen ja kirjan materiaali on koottu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoista löytyneistä aiemmin sensuroiduista kansanrunoista. Elias Lönnrotin ja C. A. Gottlundin keräämät runot olivat jääneet arkistoihin ”epäsiveellisyytensä” vuoksi.

Lue koko tiedote klikkaamalla tästä.

Elsa Heporauta -palkitut Pinja Hahtola ja Petra Lampinen. Kuvat Timo Hukkanen

Kanteletar 175 - Shamun konsertti

Shamun kansanmuusikot lauloivat Kanteletarta. Yleisö laului mukana.

Runohuoneessa Kanteletar 175!

Heidi Haapoja veti Kanteletar-keskustelua. Asiantuntijoina kansanrunouden tutkijat Niina Hämäläinen ja Senni Timonen

Runohuoneessa Kantelettaresta keskustelivat runoilija Vilja-Tuulia Huotarinen (vas.) ja kansanmuusikko Emmi Kuittinen.

su 4. lokakuuta 2015 10.40.00