Suomalais-ugrilaista kulttuuria Lahden torilla

Lempäälän Helkanuoret ja Kalevalaisten Naisten Liitto olivat mukana toritapahtumassa Lahden torilla. Suomalais-ugrilaisen maailmankongressin vieraat esittelivät omaa kulttuuriaan lahtelaisille. Mukana oli marilaisia, komilaisia, saamelaisia, karjalaisia jne. Ja me esittelimme suomalaista kulttuuriperintöä: kalevalainen vieraantervehdys ja Hansvili-leikki tempaisivat mukaansa iloiseen tunnelmaan - sateisesta säästä huolimatta. Samaa sukua!

Lempäälän Helkanuoret kajauttaa annoksen aitoa kansanmusiikkia.

Sateinen iltapäivä ei estänyt iloisen piirileikin riemua.

Setukaisemäntä Etelä-Virosta esitteli upeaa neulottua esiliinaa.

Kalevalaisten Naisten Liiton puheenjohtaja, dosentti Ildikó Lehtinen keskustelee saamelaiskulttuurin edustajan kanssa Sibelius-talolla Lahdessa.

Marilaiset valmistavat uusia muotipukuja perinteisten mallien pohjalta. Marilainen Ekaterina Shabdarova ja Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen. Yhteistä kieltä ei ollut, mutta ilo toistemme kauniista puvuista loi yhteyden ja yhteisen ymmärryksen.

KNL:n kunniajäsen, professori Pirkko Nuolijärvi tarkkaili kongressia sosiolingvistin silmin. Suomalais-ugrilaisen yhteistyön merkitystä hän pohti tauolla pääsihteeri Aila Nieminen kanssa.

pe 17. kesäkuuta 2016 12.28.00