Tule mukaan kirjoittamaan tarinoita!

Suomalaisten suuri juhlavuosi lähestyy. Koko Suomi juhlii ensi vuonna 100-vuotista itsenäisyyttä. Meillä kalevalaisilla naisilla on upea mahdollisuus olla jälleen esillä kalevalakoruinemme, muinais- ja kansallispukuinemme kertomassa juuristamme ja siirtämässä perinnettä uusille sukupolville.

Kalevalaiset naiset ovat mukana neljässä tärkeässä asiassa vuonna 2017. Mihin näistä aiheista Sinä aiot tarttua ja vaikuttaa?

• Elävän perinnön wikiluetteloon toivon kirjoituksiasi paikallisista perinteistä. Kalevalaiset naiset ovat oman alueensa parhaita paikallisperinteen tuntijoita. Tartu kynään ja kerro, mitä ruokia, leikkejä, tapoja, juhlia teillä päin on. Lähetä ne wikiluetteloon: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/

• Naisten ääni on Suomalaisen naisliiton aloittama naisten tarinoiden keruu tietokannaksi. Naisista on yllättävän vähän tietoa verkossa.  Kerro Sinulle merkityksellisen naisen tarina. Oliko se isoäitisi vai joku muu? Vie nyt tietoa Naisten ääni -tietokantaan: http://www.naistenaani.fi/

• Naisjärjestöjen keskusliitto haastaa meidät pohtimaan, mitkä voisivat olla ne 100 tasa-arvotekoa, joilla me vaikutamme arkeen ja saamme naisia näkyville paikoille, johtotehtäviin. Meillä on esikuvanamme Louhi, Pohjolan taitava emäntä, lasikattoja rikkova, nuori ja tarmokas bisnesnainen. Kalevalaisten naisten yhdistyksissä on nuorten naisten hyvä paikka harjoitella johtajuutta työelämää varten tarttumalla puheenjohtajan nuijaan. Meillä ei ole kovia tulostavoitteita, mutta johtamistaitoja voi harjoitella Ainojen, Kyllikkien, Louhien ja Louhen tyttärien kanssa.

• Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa suunnitellaan itsenäisyyden juhlavuoden 2017 keruuta, johon kaikki voivat kirjoittaa suomalaisesta nykyelämästä. Lisää tietoa tulee kesällä.

Yksi mies keräsi ja muokkasi Kalevalan runot ja tarinat. Nyt me keräämme seuraavan vuosisadan tarinoita yhdessä näissä kolmessa hankkeessa. Yhdessä muiden kulttuuriperintötyötä tekevien kanssa saamme itsemme paremmin esiin kuin yksin tekemällä. Nämä asiat sopivat mainiosti myös jäseniltoihin yhdessä tehtäväksi.

Suomen täyttäessä 100 vuotta voimme pohtia, mikä oli tarinoiden keruun ja Kalevalan ilmestymisen merkitys itsenäistymisessä. Ehdota tämän ajatuksen pohjalta meille kalevalaisten naisten vuositeemaa 2017.

Kansallispuvun osat sopivat piristämään arkiasuakin. Kuva Tuomas Elenius.

Maailma muuttuu ja me sen mukana. Kirjoittaminen on mahdollista tänä päivänä meistä jokaiselle, paperille tai sosiaaliseen mediaan. Miten oli asian laita 100 vuotta sitten? Nyt me voimme vaikuttaa siihen tarinaan Suomesta, josta tulevat sukupolvet kertovat seuraavan 100 vuoden päästä.

Huikea juhlavuosi on tulossa; ollaan me kalevalaiset naiset mukana siinä joka niemen notkossa ja saarelmassa. Luodaan nahkamme jälleen uuteen aikaan. Vain sinivalkoinen taivas on mielikuvituksemme rajana, kun tuomme perinteen esiin, myös uusin tavoin nähtynä ja koettuna, rohkeasti tuulettaen.

Teksti toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen

pe 12. helmikuuta 2016 11.24.00