Tulossa Kalevala-värityskirja

Kalevalaisten Naisten Liitto julkaisee värityskirjan ravintola Kestikartanon Kalevala-aiheisista kattomaalauksista. Ilmestyy syyskuussa. Hanke on mukana Suomi 100 -ohjelmassa.

Kalevalan säkeistä kuvastuu ihmiselämän koko kirjo sekä muinainen ja tarunomainen elämänmeno. Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnassa ovat aina korostuneet välittäminen ja vieraanvaraisuus. Näistä ajatuksista syntyi kalevalaista aikaa henkivä ravintola Kestikartano, joka avattiin vuonna 1946. Se oli hirsitupa keskellä modernia Helsinkiä.

Kestikartanon sisustus oli tuon ajan sisustussuunnittelijoiden parhaimmistoa. Ravintolan kattona oli kalevalaisin tähtisymbolein maalattu taivas, joka oli koristemaalari Gustaf Adolf Jyskyn käsialaa.

Värityskirjaan on koottu Kalevalan säkeitä eri kielillä; osoituksena Kalevalan kansainvälisestä suosiosta.

Toimittanut Ildikó Lehtinen. 32 s.

Alkuperäispiirrokset: Gustaf Adolf Jysky
Kuvien käsittely ja ulkoasun suunnittelu: Iiris Huuskonen, Metropolia
Kalevalan runojen käännökset: Viet Hoa Bui, Zinaida Dubinina, W.F. Kirby, Eino Kiuru, Armas Mishin, Raisa Remšujeva, Ivan S. Šajković, Nina Zaiceva, Sun Yong yi.

Saatavilla Kalevalaisten Naisten Liitosta.

ti 2. elokuuta 2016 13.00.00