Vuoden teemana Samaa sukua

Akateemikko Anna-Leena Siikala (1.1.1943–27.2.2016) tutki suomalais-ugrilaisten kansojen kansanuskoa, mytologiaa ja shamanismia.

Akateemikko, Helsingin yliopiston folkloristiikan professori emerita Anna-Leena Siikala tutki suomalais-ugrilaisten kansojen kansanuskoa, mytologiaa ja shamanismia. Hän teki tutkimusmatkoja mm. komien, hantien ja nenetsien parissa Jamalin Nenetsiassa vuosina 1994 ja 2000-2004. Hän oli myös Kalevalaisten Naisten Liiton pitkäaikainen jäsen.

Syrjäseuduilla Siikala dokumentoi hantien pyhiä paikkoja ja niihin liittyviä rituaaleja. Siikala tunnetaan kansainvälisesti ansioituneena tutkijana ja hän toimitti yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa uralilaiskansojen mytologiasta kertovaa julkaisusarjaa. Myös meille kalevalaisille naisille Siikalan mielenkiintoiset luennot tilaisuuksissamme ja kirjoitukset Pirta-lehteemme jäävät elämään muistoissamme.

Kirjavinkki:

Samaa sukua -teemaan liittyvää syventävää lukemista on Anna-Leena Siikalan Itämerensuomalaisten mytologia (v. 2013, SKS).

Siikala kokosi tähän teokseen elämäntyönsä tulokset synteesiksi itämerensuomalaisten kansojen runolaulusta, shamanismista js suullisesti periytyvästä uskonnosta. "Maailman munasta, sammosta, lintukodosta, sankarihahmoja synnyttävästä neitsyestä, jumalten pidoista ja Tuonen tytöstä kertovien laulujen mielikuvat ovat ikivanhoja ja kiehtovia. Kirja johdattaa lukijansa kalevalaisen runon lisäksi shamanistiseen sielukäsitykseen, suomalaisten geneettiseen perimään ja muinaisten kulttuurien monimuotoiseen vuorovaikutukseen. Moni suomalainen myytti avautuu mm. mordvan runouden, Obin ja Altain traditioiden tai skandinaavien vanhojen kertomusten avulla."

Kuvat Ildikó Lehtinen.

pe 4. maaliskuuta 2016 12.36.00