Yhteisestä tekemisestä apu maahanmuuttajaperheiden kotouttamiseen

Kannustamme kalevalaisia naisia elämään turvapaikanhakijaperheiden kanssa hetken arkea yhdessä.

Raili Ilvonen Mikkelin Kalevalaisista Naisista perheineen otti kummiperheekseen nelilapsisen - kohta viisilapsisen - maahanmuuttajaperheen. Yhteistoiminta on yksinkertaisuudessaan sitä, että turvapaikanhakijaperhe noudetaan jäsenemme kotiin ja eletään hetki arkea yhdessä. Koska heillä on hevostila, jossa on paljon muitakin eläimiä, ei ihmettelyn aiheista ole ollut puutetta. Yhteistä kieltä ei ole, mutta se ei ole ollut mikään este - elekielellä ja hyvällä mielikuvituksella pärjää pitkälle.

”Perheen vierailut ovat ilon aihe meille ja toivottavasti myös perheelle, kun lapset saavat juosta ulkona ja ajaa polkupyörillä. Omatkin vanhempani ovat evakkoja, jotka ovat kaksi kertaa joutuneet lähtemään kotonta Karjalasta ja joutuneet sopeutumaa uusiin oloihin. Minä olen syntynyt evakkoaikana Pieksämäellä, mutta vanhempani olivat maanviljelijöitä ja saivat ns. kylmän maatilan, jolle isä raivasi peltoa monta hehtaaria ja niin usko säilyi elämään ja olemme saaneet olla yli 70- vuotta rakkaassa kotimaassa Suomessa, vaikka ihan oikea koti jäi sinne rajan taa”, hän kertoo.

Innostuneesti kannustamme myös muita kalevalaisia naisia ottamaan turvapaikanhakijaperheen osaksi arkeaan hetkeksi tai pidemmäksi aikaa.

ti 10. toukokuuta 2016 11.59.00