Kalevala Korun Kulttuurisäätiö

Kalevala Koru jakaa yhteistyössä omistajajärjestönsä Kalevalaisten Naisten Liiton kanssa vuosittain apurahoja suomalaisen kulttuurin edistämiseen oman kulttuurisäätiönsä kautta. Apuraha voidaan myöntää yksityisten henkilöiden ja yhteisöjen suomalaiseen kulttuuriperintöön liittyvään tutkimus- ja julkaisutoimintaan, esittävään taiteeseen ja kädentaitoihin.

Vuonna 1994 perustettu Kalevala Korun Kulttuurisäätiö jakaa apurahoja jo 22. kertaa. Tänä vuonna apuraha on myönnetty 16 eri hankkeelle. Lisäksi myönnettiin yksi tunnustuspalkinto.

Kalevala Korun Kulttuurisäätiö jakoi vuonna 2016 yhteensä noin 50 000 euroa eri hankkeille, jotka liittyivät teemaan eri kulttuurin aloilta (näyttelyt,  esitykset, julkaisut, tutkimus, musiikki, kädentaidot).
Kuvaaja Lina Leden/Kalevala Koru

Kalevala Korun kulttuurisäätiö jakoi vuonna 2014
yhteensä 50 000 euroa 16 eri hankkeelle.

Kulttuuritehdas Korjaamolle Helsingiin saapui runsas joukko kalevalaisia naisia, apurahan saajia ja kulttuurin ystäviä juhlistamaan 20. kerran jaettavia apurahoja.

Kulttuurisäätiön perustajat Kalevala Korun silloinen toimitusjohtaja Marja Usvasalo (vas.) ja opetusneuvos Raili Malmberg (oik.) iloitsivat yhdessä nykyisen toimitusjohtajan ja kulttuurisäätiön puheenjohtajan Riitta Huuhtasen kanssa 20. kerran jaettavista apurahoista.

Pinja Hahtola, Eero Enqvist ja Petra Lampinen valmistavat apurahan avulla esityksen Suomen kansan rivoista runoista. "Tupa ryskyi, parret paukkui" esitys sopii parhaiten kapakkaympäristöön.

Kasper Salonen kirjoittaa runoja molemmilla äidinkielillään, suomeksi ja englanniksi. Runokokoelmat Kiertoreittejä ja Correlations valmistuu apurahan turvin.

Työryhmä Shamun Ajaton klubi tuo esiin Elias Lönnrotin Kanteletar-runokokoelmaa kansanmusiikin värittämänä. Työryhmä on syvällisesti perehtynyt suomalais-ugrilaisiin laulu- ja soittotapoihin ja tullut tunnetuksi sykähdyttävistä tapahtumistaan. Vuonna 2013 Shamu järjesti huikaisevan Kalevalan läpilaulannan.

Vuoden 2014 teemana oli "Runon voima arjessa". Se tuotti kaikkien aikojen suurimman hakemusten määrän. Lämpimät onnittelut kaikille apurahan saajille!

Katso lista kaikista saajista tästä.

Lisätietoja Kulttuurisäätiön toiminnasta antaa Mari Kotka, Kalevala Koru Oy, s-posti etunimi.sukunimi@kalevalakoru.fi