KALEVALAISTEN NAISTEN LIITTO

Muinais-Karjalan muinaispuku

Puvun taustaa

Muinais-Karjalan puku edustaa itäsuomalaista ristiretkiaikaa eli 1000-lukua ja se perustuu pääosin laatokankarjalaisiin hautalöytöihin. Rekonstruktio valmistui 1952 ja sitä oli suunnittelemassa Kansallismuseon kansatieteellisen osaston indendentti Tyyni Vahter.

Puvun elementit

Pukuun kuuluu valkea paita ja huntu, tummansininen hame sekä luonnonvalkoinen esiliina ja hartiavaippa. Puvun esiliinaan on ommeltu leveä erillisenä tehty spiraalikoriste. Alkuperäisessä puvussa spiraalit on pujotettu hevosen jouhiin. Korut ovat peräisin eri hautalöydöistä ja niihin kuuluvat pronssiset olkasoljet ja ketjukantajat, joiden välissä on rautaista panssariketjua. Solkien sivuketjuissa riippuvat pronssinen eläinriipus ja korvalusikka sekä pronssiheloitettu veitsentuppi veitsineen. Pyöreä hopeasolki kiinnittää paitaa ja iso hopeinen hevosenkenkäsolki hartiavaippaa, pienempi huntua. Huntuun liittyy myös hopealangasta punottu sykerö, joka kiinnitetään pään ympäri solmittuun lautanauhaan.

Vuokraa muinaispuku täällä.

Katso videolta, kuinka Muinais-Karjalan puku puetaan:

Lähteet: Luoma, Helena. Sinihameet, kultavyöt: suomalaisia muinaispukuja. Hermes, 2006. s. 21