KALEVALAISTEN NAISTEN LIITTO

Teema 2023

kylvä kanssani huomisen jyviä

Kalevalaisen Naisten Liiton vuoden 2023 teema kutsuu miettimään, millaisia tulevaisuuden ituja nykyinen toimintamme istuttaa. Tulevaisuusperinnön käsite tarkoittaa, ettei meidän tarvitse olla vain menneisyyden taltioitsijoita, vaan voimme myös kuvitella tulevaisuutta vahvan perinne- ja kulttuurituntemuksemme ansiosta. Mitä yhteisiä taitoja ja tietoja meidän kannattaisi nostaa perinteestämme uuden luomiseen, jotta tulevaisuudessa luontomme ja kulttuurimme voisivat parhaalla mahdollisella tavalla?

Pelkät aikomukset ja haaveet eivät kuitenkaan näy, vaan meidät muistetaan teoistamme. Ehkä vuoden teema innostaa kutsumaan koolle paikkakunnan toimijoita murrerunoiltaan ideoimaan uusia käyttökohteita paikallismurteelle, kenties taimenvaihtoillassa taltioidaan paikallinen hyötykasvi ja keksitään uusi käyttöresepti tai kylvetään yhdessä jyvät, joista leivotaan lähituotettua elonkorjuuleipää.

Teema tuo toimintaamme näkyväksi. Haluamme kutsua samanhenkisiä yhdistyksiä tekemään yhteistyötä kanssamme ja tutustumaan tekemäämme kulttuurityöhön. Ehkäpä yhdistyksissä lauletaan vuoden viljasadolle suotuisaa kasvuvoimaa Ritvalan helkavirsien avulla, mennään metsäretkelle perhekerhon kanssa tai viedään virpomavitsapaja kirjastoon kaikkien askartelijoiden iloksi. Yhteistyö luo jatkuvuutta toiminnallemme ja auttaa ihmisiä löytämään kalevalaisen perinnön äärelle.

Yhdessä tekeminen luo toivoa huomiseen. Murheellisten ja järkyttävien yhteiskunnallisten uutisten edessä toivo löytyy arkisista tapahtumista: leipä leivotaan ja pyykki pestään mullistavienkin kriisien keskellä. Yhdessä työhön ryhtyminen ja ihmisten kohtaaminen antaa luottamusta siihen, että voimme yhdessä kannatella heikompaan kohtaan joutuneita. Kalevalaisten Naisten vahvaa osaamista on perinnetuntemus ja vaikkapa vuoden juhlaperinne. Miten voisimme jakaa tietämystämme, jotta vanhat, säilyttämisen arvoiset perinteet eivät unohtuisi vaan ilahduttaisivat yhä uusia sukupolvia ja muistuttaisivat heitä juurten voimasta? Miten voisimme avata perinteitämme Suomeen hiljattain muuttaneiden ymmärrettäviksi?

Kulttuurisen kylvön lisäksi teema kiinnittää huomiota sanojemme voimaan. Oikeassa paikassa saatu kannustus voi jäädä mieleen kultajyväsenä, joka antaa uskoa omiin kykyihin ja jonka voimalla voi kurottautua kohti uusia haasteita. Torajyvä taas saastuttaa sadon ja jää kuulijan mieleen lamaannuttaen ja haaveita tuhoten. Liiton teema ohjaa valitsemaan sanat, joiden mahti kasvattaa parempaa huomista.

Kutsumme kuuluu kylvämään kanssamme huomisen jyviä. Jyvät voivat olla kulttuurisen kasvun siemeniä tai konkreettisesti huomisen metsän taimia, mutta yhdessä tekeminen luo kasvun.

Riitta Varpuharju, Liiton hallituksen jäsen, Laukaan Kalevalaiset Naiset