Tiedote, julkaisuvapaa la 12.10.2019 klo 16

Larin Paraske -palkinto kirjailija Minna Kettuselle

Kalevalaisten Naisten Liitto palkitsee kalevalaisen kulttuurin edistäjän kirjailija Minna Kettusen Lapinlahdelta.

Palkinto myönnetään vuosittain runonlaulajien perinteen jatkajalle. Palkinto julkistetaan Tarvitaanko Kalevala-taloa? -paneelikeskustelun loppuhuipennuksena Helsingissä keskustakirjasto Oodin Maijan salissa lauantaina 12.10.2019 klo 16.

Larin Paraske -palkinto jaetaan vuosittain henkilölle, joka jatkaa runonlaulajien kulttuuriperintöä nykyajassa. Kalevalaisten Naisten Liitto halusi palkita Kettusen, sillä hän sanataiteilijana ja Väärnin pappilan emäntänä ylläpitää yläsavolaista kulttuurielämää kalevalaisessa hengessä.

Lapinlahtelaisen kirjailijan, FM Minna Kettusen (s. 1968) uusin kirja Suomalaisuutta veistämässä – Eemil Halonen, nuoren kansan kuvaseppä ilmestyi toukokuussa 2019. Hänen esikoisteoksensa Halosen taiteilijasuku (Tammi 2001) oli Tieto-Finlandia -ehdokkaana. Hän on julkaissut elämäkertoja, tietokirjoja, näytelmiä, lauluja sekä kolumneja useissa sanoma- ja aikakauslehdissä. Minna Kettunen vaalii kulttuuriperintöä myös toimimalla perheyrittäjänä Juhani Ahon syntymäkodissa Väärnin Pappilassa, jonka peruskorjaushankkeen hän johti onnistuneeseen lopputulokseen. Pappila toimii kulttuurihistoriallisena matkailukohteena ja tapahtumapaikkana. Ilman Minna Kettusen sitkeää uurastusta ei tätä arvokasta rakennusta tässä muodossa ja käytössä olisi.

Kotiseutu ja kansanperinteen monipuolinen vaaliminen ja uudistaminen ovat hänelle tärkeitä niin arjessa kuin kirjallisessa luomistyössä. Larin Parasken henki elää erityisesti suullisena ja kirjallisena lahjakkuutena ja kalevalaisena vieraanvaraisuutena.

Larin Paraske oli inkeriläisistä runolaulajista kuuluisin ja saavutti kansantaiteen ikonin aseman jo aikalaistensa keskuudessa. Larin Paraske -palkintoa on jaettu vuodesta 1996 lähtien. Palkinnon saajia ovat muun muassa kansanmuusikko Liisa Matveinen, runoilija Kirsi Kunnas 2017, joikutaiteilija Ingá-Máret Gaup-Juuso 2016, runoilija Jenni Haukio 2015, kirjailija, ohjaaja Juha Hurme 2014, vapaa kirjoittaja Kaarina Hazard 2013, runolaulaja, MuT Ilona Korhonen 2012, urheilutoimittaja Antero Mertaranta 2011, kansanmuusikko Sari Kaasinen 2010, runoilija Heli Laaksonen 2009, toimittaja, kirjailija Umayya Abu-Hanna 2008, kirjailija Anna Kortelainen 2007, näyttelijä Eila Roine 2006, rap-muusikko Mariska 2005.

Kalevalaisten Naisten Liitto on kulttuurijärjestö, joka edistää suomalaisen kulttuuriperinnön soveltamista nykykulttuuriin Suomessa ja Ruotsissa. 53 jäsenyhdistyksessä on yli 3 000 jäsentä. Liitto omistaa Kalevala Koru Oy:n. Kalevala Koru Oy:n ja Kalevalaisten Naisten Liiton yhdessä perustama Kalevala Korun Kulttuurisäätiö tukee vuosittain suomalaista kulttuuria apurahoin.

Lisätietoja:       toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen, puh. 050 520 1314, sp:  sirpa.huttunen(at)kalevalaistennaistenliitto.fi

Haastattelut:   Minna Kettunen,   puh. 050-330 3389, sp: minna.kettunen(at)vaarninpappila.fi

Lue lisää: Larin Paraske 2019 tiedote