Asikkalan Kalevalaiset järjestävät kirjailijakohtaamisia, retkiä kulttuuritapahtumiin ja tapaavat korutaitelijoita. Kaikissa näissä tapaamisissa nautitaan kulttuurin lisäksi myös ihmisten kohtaamisesta, vuorovaikutuksesta ja ajanvietosta yhdessä samoista asioista kiinnostuneiden kanssa.

Kirjoissa ja kansissa

Kirjailijakohtaamisissa eri kirjailijat ovat kertoneet omista kirjoistaan ja keskustelleet niistä yhdessä Kalevalaisten kanssa. Ainakin yksi kirjailijoista, Asikkalasta lähtöisin oleva Petri Tamminen, on todella saanut myös itselleen tapaamisista paljon. Riikka Salokannel, Asikkalan Kalevalaisten puheenjohtaja, luki minulle katkelman Tammisen kirjasta Musta vyö, jossa kirjailija kuvailee voimaannuttavaa lukutilaisuutta. Se on aivan kuin suoraan asikkalalaisten kirjailijakohtaamisista. Kappaleessa kirjan päähenkilö, kirjailija hänkin, on juuri kokenut vaikean menetyksen elämässään. Ensimmäinen tragedian jälkeinen sosiaalinen tapahtuma kirjailijalle on lukutapahtuma, jossa yleisön ymmärtäväiset ja lämpimät kasvot rohkaisevat kirjailijaa kertomaan vaikeasta elämänvaiheestaan. Tämä lukutapahtuma helpottaa päähenkilön surua.

Tämän lisäksi Asikkalan Kalevalaiset suunnittelevat aloittavansa kirjallisuuspiirin. Niihin lisämaustetta saadaan Salokanteleen isotädin, Lahden Kalevalaisten Naisten entisen aktiivin, muistioista heidän kirjallisuuspiireistään monen vuosikymmenen takaa. On varmasti hauskaa vertailla menneiden aikojen kirjallisuuspiirien tunnelmia tämän päivän vastaaviin. Ovatko ajatukset ja tunteet olleet samanlaisia?

Paikalliset taiteilijat yhteistyöhön

Asikkalan Kalevalaiset ovat tavanneet myös korutaiteilijoita, jotka ovat antaneet vastaavaa palautetta: he ovat saaneet omaan elämäänsä inspiraatiota Asikkalan Kalevalaisten tapaamisesta. Kohtaamisen lisäksi tapaamiset ovat syventäneet asikkalalaisten suhdetta tapaamiensa ihmisten kulttuurituotteisiin. ”Niistä tulee sellainen olo, että he ovat tapaamisen jälkeen niitä omia kirjailijoita ja korutaitelijoita”, Salokannel kiteyttää. Hän vinkkaa miettimään, ketkä luovan alan ammattilaisista asuvat omalla paikkakunnalla tai ovat sieltä lähtöisin. Näin ammattilaisia on luontevampaa saada tilaisuuksiin puhumaan ja sen lisäksi toimintaan saa sillä tavalla mukavaa paikallista makua.

Kulissien takana

Taitelijoiden tapaamisen lisäksi Asikkalan Kalevalaiset tekevät paljon retkiä kulttuuritapahtumiin, kuten teatteriin, oopperaan tai musikaaleihin. Usein he menevät katsomaan isojen kaupunkien suuria produktioita, mutta myös pienemmät teatterit saavat heidät yleisöönsä säännöllisesti. Etenkin Taaborinvuoren kesäteatteri on asikkalalaisten vakiokohteita, sillä yksi yhdistyksen jäsenistä on tehnyt monena vuonna puvustuksen teatterin esityksiin. Taaborinvuoren kesäteatteri järjestää joka kesä Kivi-juhlat, joissa on esitetty Aleksis Kiven näytelmiä jo olympiavuodesta 1952. Taaborinvuori kuuluu Aleksis Kiven lapsuudenmaisemiin, minkä vuoksi kesäteatteri kunnioittaa Kiven muistoa vuosittain. Kivi-juhliin puvustuksia tehnyt Asikkalan Kalevalaisten jäsen teki elämäntyönsä MTV 3:n puvustajana. Hänen avullaan Asikkalan Kalevalaiset ovat suunnitelleet tutustuvansa koru- ja sanaseppien lisäksi myös teatteri- ja tv-alojen taustoissa työskentelevien ihmisten elämään. Tapaamissarjan nimi onkin osuvasti Kulissien takana.

Ihmisten ilmoille

Kirjailijakohtaamisissa asikkalalaiset ovat kokoontuneet Asikkalan kirjastossa. Osa tapaamisista, kuten Kalevalaisten Naisten Liiton kummitapaaminen, on pidetty myös Asikkalan paikalliskahvilassa, Ranskalaisen kyläkaupan kahvilassa. Salokannel ehdottaakin, että etenkin pienillä paikkakunnilla tapaamisia kannattaa järjestää julkisella paikalla. Näin toiminta jalkautuu ihmisten ilmoille, näkyville. Tämä on yksi helppo keino saada näkyvyyttä omalla paikkakunnalla. Toinen Salokanteleen vinkki näkyvyyden lisäämiseksi on heidän joka vuosi jakamansa kirjallisuusstipendi yläkouluikäisille. Joka vuosi jaettava palkinto tavoittaa sillä hetkellä tietyn ikäryhmän koululaiset ja heidän vanhempansa. Pian koko kunnan väki on käyty läpi pienen eleen avulla.

Mielenkiintoisista sisällöistä huolimatta eniten Salokannel kiittelee toiminnassa tapaamiensa ihmisten kiinnostavuutta. Sekä yhdistyksen että esimerkiksi kirjailijavieraiden tapaamiset ovat olleet inspiroivia. ”Todella rohkeisiin ja mielenkiintoisiin ihmisiin olen tutustunut. Kuvailemme itseämme kulttuurista kiinnostuneiden verkostoksi, mutta se verkosto itsessään, nämä ihmiset, ovat toimintamme paras anti. Tässä porukassa ei tarvitse selitellä sitä, miksi olen kiinnostunut esimerkiksi kirjoista. He tietävät sen jo valmiiksi, koska ovat kiinnostuneita samoista aiheista”.

Kuvassa Asikkalan Kalevalaiset ovat Liiton kummitapaamisessaan Rankalaisen kyläkaupan kahvilassa.

Teksti: Karoliina Randelin, Kalevalaisten Naisten Liiton projektisuunnittelija