Elokuvia

Kansainvälinen elokuva-arkistojen liitto FIAF on kerännyt yhteen jäsenarkistojensa verkkoaarteet koronakaranteeniin joutuneiden elokuvan ystävien iloksi. Listauksessa on Elonetin ohella mukana useita kymmeniä ainutlaatuisia online-kokoelmia ympäri maailmaa.

Uutisarkisto

Harrastuksia ja taidetta

Lasten ja nuorten lastenkulttuuri.fi avaa ovet kotona harrastamiseen Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto

Omia versioita kuuluisista museoteoksista: Museokortti somekampanjalla #karanteenitaidetta.

100 minuuttia taidetta -toimintamalli taas innostaa kaikenikäisiä ihmisiä osallistumaan taiteeseen ja kulttuuriin vähintään 100 minuutin ajan viikossa. Oppaan voi ladata ilmaiseksi käyttöön Turun Ammattikorkeakoulun sivuilta.

Museonäyttelyitä
Toukokuun ajan on tilaisuus tutustua mm. seuraaviin museoiden virtuaalinäyttelyihin:
Oulun taidemuseo

Ellen Thesleffin Aurinkosuudelma -näyttely koettavissa virtuaalikierroksena

Ellen Thesleffin Aurinkosuudelma-näyttelyyn Oulun taidemuseossa voi nyt tutustua aivan uudella tavalla virtuaalikierroksella suoraan kotisohvalta. Näyttelyyn sisältyy kuraattori Hanna-Reetta Schreckin ääniopastus. Virtuaalikierros on koettavissa 3.4.–31.5.2020 ja se on kaikille maksuton.

Aiemmin suljettu Aurinkosuudelma-näyttely avataan nyt aivan uudella tavalla kaikkien koettavaksi. Tarvitset vain internetillisen tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen. Näyttely on 360 asteen usean eri panoraaman muodostama virtuaalikierros. Virtuaalikierroksen teknisestä toteutuksesta on vastannut Saha Prod Oy. Astu sisään virtuaalikierrokselle.

Satuhetki Ellenin kanssa
Virtuaalisen satuhetken aikana tutustutaan Ellen Thesleffin elämään ja taiteeseen sadun keinoin. Satuhetki on suunnattu päiväkoti- ja alkuopetusikäisille lapsille, ja sen aikana kierrellään myös näyttelysaleissa tarkastelemassa teoksia. Kierros pohjautuu Ellen! Ellen Thesleffin elämä ja villit värit nimiseen teokseen, jonka on kirjoittanut Leena Virtanen ja kuvittanut Sanna Pelliccioni. Aloita satuhetki.

Sijoiltaan – Pakolaisuuden arkeologiaa -verkkonäyttely tarjoaa kurkistuksen tärkeän ja vakavan aiheen koskettavaan ja monimuotoiseen toteutukseen. Näyttelyn tummanpuhuva kauneus ja kipu vetävät kävijän hiljaiseksi ja koskettavat syvästi. Mika Frimanin videon myötä pääset myös näyttelyn virtuaalikierrokselle Oulun taidemuseossa – kulkemaan saleissa, kokemaan teokset, kuulemaan äänimaisemat. Koettavissa 31.5. asti linkistä: Oulun taidemuseo.

Porvoon museo

Porvoon museon kokoelmiin kuuluu ruotsalaissyntyisen Johan Knutsonin teos Näköala taiteilijan ateljeesta Porvoon Välikadulta. Uudessa videossa museolehtori Margaretha Jämbäck esittelee 1840-luvulla maalatun teoksen. Porvoon museolla on merkittävä kokoelma maisemamaalari Johan Knutsonin (1816-1899) teoksia.
Video löytyy linkistä: Taiteilijan arvoituksellinen ateljee

Porvoon museon opastus Hyvää huomenta Holmin talosta -videota on katsottu viikon aikana yli tuhat kertaa. Video löytyy linkistä: Huomenta Holmin talosta

Serlachius-museot

Runovideoissa Huttusen, Eskelisen ja Hännisen teokset kohtaavat.
Runovideot löydät täältä: Runovideot
Reetta Huttunen (s. 1972) työskentelee infektiolääkärinä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Hän on voittanut Pirkanmaan kirjoituskilpailun vuonna 2018 ja saanut samana vuonna novellistaan Hannu Salama -seuran tunnustuspalkinnon. Huttunen on opiskellut kirjoittamista Ahjolan opistossa Tampereella. Valkoisessa takissa olen lähinnä mies on hänen esikoiskokoelmansa. Runovideoihin on poimittu teoksesta viisi runoa.
Valkoisessa takissa olen lähinna mies
Petri Eskelinen (s. 1975) tunnetaan parhaiten interaktiivisista puuveistoksistaan. Toimintamuisti-näyttely kokoaa yhteen sekä ihmisten, eläinten että kasvien käyttäytymisen malleja. Teokset pohtivat, minkä äärelle me ihmiset kokoonnumme, miten toimimme ryhmässä, millaiset ovat lauman lainalaisuudet tai miten ylipäänsä tulkitsemme jonkun asian eläväksi. Näyttely on Eskelisen ensimmäinen yksityisnäyttely taidemuseossa. Lisää Eskelisen näyttelystä: Toimintamuisti

Valokuvataiteilija Nanna Hännisen (s. 1973) kansainvälisen ura alkoi Berliinin taidemessuilla vuonna 2000. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin hän avasi Serlachius-museoissa retrospektiivisen näyttelynsä How About the Future? Teoksissaan hän on keskittynyt yksilön kokemuksen kuvaamiseen yhteiskunnassa ja käsitellyt ajankohtaisia teemoja, kuten turvattomuutta, ulkopuolisuutta, kontrollin tarvetta ja sen mahdottomuutta. Lisää Hännisen näyttelystä: How about of the Future?

Saamelaismuseo SIIDA
Verkkonäyttelyitä:
Anarâš – Inarinsaamelaiset. Sivusto kertoo inarinsaamelaisten historiasta ja kulttuurista. Runsas tietopaketti on yhteistuotantoa Anarâskielâ servin (Inarinsaamen kielen yhdistys) kanssa. Sivusto inarinsaameksi, suomeksi ja englanniksi.
Siirry Anarâš – Inarinsaamelaiset -verkkonäyttelyyn
Sää’mjie’llem – Kolttasaamelaiset. Sivusto kertoo kolttasaamelaisten historiasta ja tapakulttuurista koltansaameksi, suomeksi ja englanniksi.
Siirry Sää’mjie’llem – Kolttasaamelaiset -verkkonäyttelyyn
Eatnanšaddu. Eatnanšaddu-sivustolla esitellään saamelaisten käyttämiä luonnonkasveja, niiden kasvuympäristöjä ja käyttötapoja. Kasvitietokantaan on tallennettu noin 50 luonnonkasvin tiedot.
Siirry Eatnanšaddu -verkkonäyttelyyn

Suomen kansallismuseo

Suomen kansallismuseon avoin museo -verkkokokonaisuus on digitaalisia sisältöjä viihtymiseen ja opetukseen.
Suomen kansallismuseon verkkosivun uudesta avoin museo -osiosta löytyy sisältöjä kaikille kulttuurihistoriasta ja kulttuuriperinnöstä kiinnostuneille sekä opettajille työnsä tueksi.
Sivustolle on koottu sisällöistämme kertovaa video-, kuva- ja tehtäväaineistoa yhteen helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi.
Verkkosivuston kielivalikoima ja sisällöt täydentyvät.

Inspiroidu ja Opi Suomen kansallismuseossa
Teemoittain ja sisältötyypeittäin kootun verkkosivun Inspiroidu-osiossa esitellään poimintoja kokoelmista, kuten Kuukauden esineitä. Katso ja kuuntele -osio pitää sisällään videoita Suomen kansallismuseon museokohteista ja esineistä, Kansallismuseon näyttelykierroksia sekä eri suunnista tarkasteltavia 3D-hylkymalleja ja vuoden 1863 valtiopäivät VR-toteutuksena.
Opettajat voivat käyttää opetuksessaan Opi-osion monipuolisia materiaaleja. Monenlaisia työskentelytapoja hyödyntävistä, moniin aineisiin sopivista tehtävistä löytyy sopivia eri luokka-asteille. Aiheina ovat muun muassa kulttuuriperintömme kansalliseepos Kalevala, ajanjaksot esihistoriasta keskiaikaan, Ruotsin ja Venäjän vallan aika ja itsenäinen Suomi.

Avoin museo -osio: Kansallismuseo

Särestöniemi-museo

On aika herätä -projekti verkossa. Projektiin voi jokainen osallistua.
Facebookissa on ryhmä: On aika herätä

Videot – Kesä – Ruska – Talvi – Syksy
sarestoniemimuseo.com

Vantaan taidemuseo

Vantaan taidemuseo Artsin Kuvanvapaus -näyttely on suljettu, mutta sen aihe – miten kuvien kautta voi käsitellä vaikeitakin yhteiskunnallisia asioita – on ajankohtaisempi kuin koskaan. Mihin kuvan vapaus rajoittuu? Koskevatko sananvapauden säännöt myös kuvia?
Yhteistyössä Vantaa-kanavan kanssa olemme kuvanneet ja tuottaneet kaksi virtuaalista kierrosta näyttelyyn.
Ensimmäisessä videossa näyttelyn kuraattori Jean Ramsay esittelee näyttelyä ja sen teemoja:
Virtuaalimatka museoihin
Toisessa videossa museon opas ja työpajaohjaaja Minttu Ypyä kertoo näyttelystä lisää. Tämän videon rinnalle olemme tuottaneet tehtäviä koululaisille ja kaikille kuvallisesta ilmaisusta kiinnostuneille. Tehtävät ja video löytyvät museon nettisivuilta:
Tehtäviä koululaisille / kuvallisesta ilmaisusta kiinnostuneille

koonnut Ildikó Lehtinen / 27.4.2020