Kalevalaisten naisten Osmansolmun on suunnitellut Börje Rajalin ja sen valmistaa Kalevala Koru.

Osmansolmu on ikiaikainen onnea tuottava merkki. Se on myös Kalevalaisten Naisten Liiton Elsa Vuorjoen rahastosta myönnettävä korkein tunnustus, joka innostaa kalevalaisia naisia järjestötyössään.  Muinaisrunojen Osmatar, oluen seppä oli ylhäisen juhlaoluen valmistuksesta vastaava henkilö. Osmansolmuja on jaettu vuodesta 1979 lähtien. Suomalaisen kulttuurin vaaliminen ja edistäminen on kaikille Osmansolmun saajille sydämen asia ja koko elämän kantava voima.

Osmansolmu myönnettiin vuonna 2021 seuraaville kalevalaisille naisille:

Eeva Ikonen, Mikkelin Kalevalaiset
Heli Henrikson-Vasara, Götanmaan Kalevalaiset
Tuula Honkanen, Kajaanin Kalevalaiset Naiset
Eila Järvinen, Ikaalisten Kalevalaiset Naiset

Riitta Jääskeläinen, Pohjois-Kymen Kalevalaiset

Terttu Kankkunen, Keski-Karjalan Kalevalaiset Naiset
Virpi Knuutinen, Oulun Kalevalaiset
Katariina Solastie, Helsingin Kalevalaiset Naiset

Sirje Saxell, Tukholman Kalevalaiset

Lämpimät onnittelut kaikille uusille Osmattarille! Onnea ja menestystä myös jatkossa suomalaisen kulttuuriperinnön edistämiseen.

Keski-Karjalan Kalevalaiset Naiset Ilmi Nousiainen ja Terttu Kankkunen saivat Kalevalaisten Naisten Liiton Osmansolmun Kalevalan päivänä 28.2.2021 Hummovaaran Juhanan tuvalla. Liiton hallituksen jäsen Tarja Kupiainen Joensuusta luovutti merkit kannustukseksi merkittävästä kalevalaisesta kulttuurityöstä Keski-Karjalassa. Ilmi ja Terttu olivat perustamassa paikallista yhdistystä 30 vuotta sitten ja ovat käsityön taitajina kantaneet eteenpäin elävää käsityöperinnettä. Lämpimät onnittelut!
Kuva Tarja Kupiainen
Herkkuja notkuva pitopöytä oli katettu uusien Osmattarien juhlistamiseksi. (Tilaisuus järjestettiin terveysturvallisesti paikallisten kokoontumisrajoitusten mukaisesti.)
Kuva Tarja Kupiainen