Kalevala kuuluu kaikille, myös matkailuun!

Helsingin Sanomat kirjoitti (3.3.2021 Kuka omistaa Kalevalan? Kalevala Koru ja Kalevala-teemainen matkailu­hanke kiistelevät sanan käytöstä) Kalevalaisten Naisten Liiton lähteneen Kalevala kartalle -hankkeen kumppaniksi. Kalevalaisten Naisten Liitto kannusti tradenomi Mimosa Sukasen YAMK-opinnäytetyötä (Kalevala kartalle -matkailun kehittämishanke, 8.2.2020) antamalla luvan käyttää Liiton logoa opinnäytteessä.
Sukasen perustaessa yritystään, Ikitaival Oy:tä, yhteistyön perusteet raukesivat, kun Liitto sai tietää hänen ja Kalevala Korun välisestä erimielisyydestä tuotemerkin rekisteröinnissä. Kalevalaisten Naisten Liitto vetäytyi seuraamaan PRH:n päätöstä asiassa. Olemme kannustaneet neuvotteluun asian ratkaisemiseksi.

Kalevala on kaikkien yhteistä suomalaista kulttuuriperintöä. Myös Kalevala-korut ovat jo vuodesta 1936 lähtien olleet näkyvä ja arvostettu osa aineellista kulttuuriperintöä. Tehtäviämme ovat suomalaisen kulttuurin, kielen ja perinteen välittäminen kaikille, taustasta riippumatta, nyt ja tulevaisuudessa.

Arvomme ovat elävä kulttuuriperintö, suomalainen kulttuuri, kestävä kehitys, yhteisöllisyys, tasa-arvo, kauneus ja ilo.

Kalevalaisten Naisten Liitto ry:n hallitus

Kalevala Koru Oy:n tiedote: