Suomi100 -juhlavuonna Kalevalaisten Naisten Liitto ja Kalevala Korun Kulttuurisäätiö ovat päättäneet tukea suomalaista kulttuuriperintöä ryhtymällä Kansallismuseon kummeiksi. Miksi kohteeksi juuri Janakkalan miekat? Kalevalan sankarit turvautuivat sekä sanan että miekan voimaan. Tukemalla Janakkalan miekkojen kunnostamista tuetaan myös suomalaista käsityö-osaamista ja –taitoa.

Olemme kulttuurin suurkuluttajia. Meitä kiinnostaa keitä me olemme, mistä me tulemme, ja hiljainen tieto kulkee sukupolvelta toiselle. Kulttuuriperintö vaikuttaa taustalla, ja koska sitä arvostetaan, sitä siirretään mielellään toisille joko sellaisenaan tai uudessa muodossa.

Kalevala on aarreaitta ja se on antanut nimensä naisten kulttuuritoiminnalle 1930-luvulla. Kirjailija Elsa Heporauta ja hänen ystäväpiirinsä halusi uudistaa suomalaista muotoilua niin, että puvuissa, koruissa ja myös kodissa olisi näkyvänä ripaus suomalaisuutta, ”karhunkäpälän” kosketusta. Katse suunnattiin maan uumeniin, ja esihistorialliset korut alkoivat elää. Muinaiskoruista haluttiin kaikkien koruja ja se onnistui. Kansallismuseon kokoelmista valittiin 40 korua, ja alkoi korutuotanto, josta Kalevala Koru sai alkunsa.

Kalevala Koru menestyi. Ajat olivat kuitenkin vaikeita. Rahaa tarvittiin muuhunkin kuin alkuperäiseen tarkoitukseen, Louhi-patsaan, eli suomalaista naista ylistävän patsaan pystyttämiseen. Koruista saaduilla varoilla perustettiin äitikoteja, avustettiin inkeriläisiä ja karjalaisia maahanmuuttajia, annettiin tukea monilapsisille perheille ja harjoitettiin kummitoimintaa.

Kalevalaiset naiset toimivat yhä. Meillä on Liitto ja lisäksi eri puolilla Suomea yli 60 yhdistystä. Kulttuuri on veressä, ja kulttuuriperintö kiinnostaa, olkoon se oma tai maahanmuuttajien tuoma. Yhteiskunnallinen vastuu tuntuu yhä, monet yhdistykset opettavat suomea ja perehdyttävät uusia tulokkaita suomalaisuuteen vaikka neulan ja langan avulla.

Kalevala Koru on edelleen naisten perustama ja naisten johtama yritys. Korut tehdään yhä Suomessa ja mallisto uudistuu koko ajan. Se joka kopioi vanhaa, sen on luotava uutta, sanoi jo kirjailija Elsa Heporauta. Nyt Kalevala Koru valmistaa 400 000 tuotetta vuosittain. Menetelmät uusiutuvat. Uutta ovat esimerkiksi toiminnalliset korut ja älykorut, jotka yhdistävät hopeisen muotoilun muun muassa BiiSafen Bluetooth-teknologiaan. Koru on edelleen vastuullinen yritys. Kalevalaisten Naisten Liiton kanssa Kalevala Koru on perustanut vuonna 1994 Kalevala Korun Kulttuurisäätiön, joka jakaa vuosittain apurahoja kulttuuritoimintaan.

Kalevalaisten Naisten Liiton puheenjohtaja ja dosentti Ildikó Lehtinen