Kalevalaisten Naisten Liitto on myöntänyt Elsa Heporauta -apurahan 4 000 euroa muotoilun opiskelija Jenna Lee Shenyer’lle kokeelliseen korusuunnitteluun. Kestävän kehityksen näkökulmasta Liitto halusi palkita luontoarvoja kunnioittavan nuoren suunnittelijan. Esihistoriallisen aineiston pohjalta ja luonnon inspiroimana on tarkoitus suunnitella koru osana Kalevalaisten Naisten Liiton korututkimushanketta Maalöydöstä koruksi.

Jenna Lee Shenyer opiskelee Aalto Yliopistossa Contemporary Design maisteriohjelmassa. Kandidaatin opinnäytetyö liittyi suomalaiseen mytologiaan. Jäkälästä ja savesta valmistetut Vento-korvakorut syntyivät rakkaudesta luontoon ja suomalaiseen metsään.

– Olen utelias ja kokeilunhaluinen ihminen, jota vetää puoleensa mytologia, historia, tarinat ja yllättävyys. Tunnen olevani sekoitus vanhaa sielua ja modernia kaupunkilaista ja rakastan vanhan ja uuden yhdistämistä, sekä kestävää ja kaunista suunnittelua. Oma muotokieleni perustuu käsillä tekemiseen. En ole muotoilijana sitoutunut tiettyyn materiaaliin, mutta kokeiluni antoivat ymmärtää, että jotkut materiaalit ikään kuin kutsuvat puoleensa. Minulle nämä materiaalit ovat savi ja pronssi.

Kirjailija Elsa Heporauta oli avarakatseinen visionääri, joka perusti Kalevalaisten Naisten Liiton ja Kalevala Koru Oy:n. Hänen nimeään kantavan rahaston tarkoituksena on jakaa viiden vuoden välein tunnustuspalkintoja tai apurahoja naiskirjailijoille, -taiteilijoille ja -tutkijoille. Elsa Heporauta -palkinnon ovat aiemmin saaneet: arkeologi Pirkko-Liisa Lehtosalo-Hilander (1990), erikoistutkija Senni Timonen (1995), dokumenttiohjaaja Mirja Metsola (2000), muusikko Sanna Kurki-Suonio (2005) ja Kansallispukukolmoset Soja Murto-Hartikainen, Tuula Pärnänen ja Tarja Alava (2010) ja työryhmä Pinja Hahtola, Petra Lampinen ja Eero Enqvist (2015).

Kalevalaisten Naisten Liitto on perinne- ja kulttuurijärjestö, joka tekee tunnetuksi suomalaista kulttuuriperintöä. 52 jäsenyhdistyksessä on n. 3 000 jäsentä. Liitto omistaa Kalevala Koru Oy:n. Vuoden teema on Metsän henki – suomalainen luontosuhde ennen ja nyt.

Lisätietoja:            toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen puh. 050 520 1314

sirpa.huttunen@kalevalaistennaistenliitto.fi