Kalevalaisten Naisten Liiton vuosikokous valitsi liiton uudeksi puheenjohtajaksi helsinkiläisen Aila Niemisen.

Koulutukseltaan hän on kansatieteilijä Jyväskylän yliopiston Kulttuurien tutkimuksen laitokselta. Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnassa Nieminen on ollut mukana useassa roolissa paikallisyhdistyksen, liiton ja Kalevala Korun kulttuurisäätiön hallitusten jäsenenä.

Hämeenlinnasta kotoisin oleva Niemisellä on monipuolinen kokemus suomalaisesta kulttuuri- ja perinnetoiminnasta. Seurasaarisäätiössä päivätyötään tekevä Nieminen toimii aktiivisesti useassa kulttuurisäätiössä ja -yhdistyksessä.

”Minulla on aina ollut voimakas sisäinen kutsumus toimia perinteenkantajana”, Nieminen kertoo. ”Tunnistan itsestäni vanhan sielun, mutta myös halun uudistaa perinteitä ja luoda uusia avauksia. Ihmiset kaipaavat merkityksellisyyttä ja juurevuutta, joten uskon, että kalevalaisten naisten toiminnalle on tilausta myös tässä ajassa.”

Kalevalaisten Naisten Liitto on perustettu vuonna 1935, ja sillä on tällä hetkellä noin 50 jäsenyhdistystä ja 2 500 henkilöjäsentä eri puolella Suomea ja Ruotsia. Kalevalaisten Naisten Liitto omistaa Kalevala Korun ja vastaa myös sen omistajaohjauksesta.

Kalevalaisten Naisten Liiton operatiivisesta toiminnasta vastaava toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen on tyytyväinen puheenjohtajavalintaan.

”Ailalla on monipuolinen ura suomalaisen kulttuuriperinnön parissa ja pitkä kokemus vapaaehtoisten johtamisesta”, Huttunen kertoo. ”Koko Kalevalaisten Naisten yhteisö odottaa innostuneena mitä kaikkea upeaa järjestömme saa tulevina vuosina yhdessä aikaan.”

Kalevalaisten Naisten hallitukseen valittiin puheenjohtajan lisäksi myös uusia jäseniä, joilla on laaja-alainen kokemus kulttuurin, perinteiden ja yhteiskunnan eri aloilta. Uudeksi jäseneksi valittiin rehtori, käsityönopettaja Eila Parviainen Kajaanista. Jatkokaudelle valittiin kirjailija, kirjoittamisen opettaja Tiina Piilola Jyväskylästä ja erityisasiantuntija, matemaatikko Seija Lehtonen Helsingistä. Muut hallituksessa jatkavat jäsenet ovat äidinkielenopettaja Marja-Stiina Suihko Kuhmosta, sisustussuunnittelija Hanna Rantanen Tampereelta, folkoristi, matkailun yliopettaja Tarja Kupiainen Joensuusta, maantieteilijä Virpi Knuutinen Oulusta, hallintotieteilijä Saara Paavola Tampereelta ja erityisopettaja Riitta Varpuharju Laukaasta.

Kalevalaisten Naisten Liiton puheenjohtaja Aila Nieminen, puh. 040 534 0289

ailas.nieminen(at)icloud.com

Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen, puh. 050 520 1314 ja sirpa.huttunen(at)kalevalaistennaistenliitto.fi