Osmansolmu on vanha, onnea tuottava merkki. Se on myös Kalevalaisten Naisten Liiton myöntämä korkein ansiomerkki ja tunnustus kalevalaisten naisten toiminnan eteen tehdystä arvokkaasta työstä.

Tänä vuonna ansiomerkki myönnettiin viidelle kalevalaiselle naiselle. Palkitut ovat Maiju Kirjavainen Turun seudun Kalevalaisista, Ritva Kuittinen Keski-Karjalan Kalevalaisista Naisista, Ritva-Sofia Lintu Jyväskylän Kalevalaisista, Ritva Maijala Heinolan Kalevalaisista Naisista ja Elsi Winch Suur-Helsingin Kalevalaisista Naisista.
Suomalaisen kulttuurin ja perinteiden vaaliminen on kaikille palkituille sydämen asia.❤️
Osmattaria on palkittu jo vuodesta 1979 lähtien. Tunnustuspalkinnon taustalla on Kalevalaisten Naisten Liiton entinen puheenjohtaja Elsa Vuorjoki, joka halusi korun aiheeksi osmansolmun tuomaan palkituille onnea, voimaa ja innostusta.

Kuvassa edellisvuosien Osmattaret Terttu Kankkunen (vas.) ja Ilmi Nousiainen (oik.) ja keskellä uusi Osmatar Ritva Kuittinen.