Miten me  naiset saunomme? Millaisia hienoja naisten saunaperinteitä mustan kylyn uumeniin kätkeytyy? Tänä kesänä selviää, kun me kalevalaiset saunomme eri puolilla Suomea ja kerromme naisten saunaperinteistä sosiaalisen median kanavissamme.

Millaisia naisten saunomiseen liittyviä perinteitä ja tapoja teillä on? Onko teillä jokin erityisen kiinnostava saunaperinne, josta maailman pitäisi olla tietoinen? Haastamme myös kaikki muut naisten saunaperinteistä kiinnostuneet osallistumaan Naisten sauna -tapahtumaan ja kertomaan omista saunaperinteistään!

Miten Naisten sauna -tapahtumaan osallistutaan?

Tapahtumaan osallistutuminen on helppoa. Mene saunaan ja kerro meille omista saunaperinteistäsi jakamalla niihin liittyviä kokemuksia, muistoja ja ajatuksia sosiaalisessa mediassa. Julkaisu voi olla esimerkiksi tekstejä, kuvia ja videoita.

Tapahtuman käytössä ovat aihetunnisteet #kalevalaisetnaiset #naistensauna #womenssauna #tyttösaunoo #EuropeanHeritageDays. Linkkaa meidät myös julkaisuun @Kalevalaisten naisten liitto ja Instagramin puolella @kalevalaisetnaiset.

Tapahtuma ei ole sidottu aikaan tai paikkaan, ja jokainen voi osallistua siihen haluamallaan tavalla.

Tapahtuman puitteissa voi esimerkiksi järjestää oman saunatapahtuman, saunoa voi yhdessä ystävien tai perheen kanssa, tai ihan vaan itsekseen: tyyli on vapaa.

Tapahtuma alkaa juhannusviikolla, ja siihen voi osallistua milloin vain kesäkuukausien aikana.

***

Naisten Sauna -tapahtuman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta naisten sauna- ja kylpykulttuurista sekä innostaa kaikenikäisiä ja eri taustoista tulevia naisia jakamaan, kokeilemaan ja uudistamaan saunomiseen liittyviä perinteitä ja tapoja. Tapahtuma on myös puheenvuoro ilon ja yhteisöllisyyden, sekä eri-ikäisen ja aidon kauneuden puolesta. ❤️

Naisten sauna -tapahtumaa tukee European Heritage Days -hanke.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät, European Heritage Days on Euroopan suurin yleisötapahtumien kokonaisuus. European Heritage Days Stories -hankerahoituksella tuetaan Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumien järjestäjiä ja lisätään eurooppalaisen kulttuuriperinnön arvostusta.

Kulttuuriympäristöpäivien aikaan järjestetään vuosittain kymmeniä tuhansia yleisötapahtumia ympäri Eurooppaa, ja Naisten sauna -tapahtuma on yksi näistä.

This summer it’s the women’s turn to share their sauna stories!

Which wonderful female sauna traditions are hidden in the the dark corners of the sauna?

We will find out together this summer at the Female sauna event of Kalevala Women’s Association.

The purpose of the Naisten sauna event is to increase the awareness of female sauna and bathing culture, as well as inspire women of all ages and backgrounds to share, try out and renew sauna traditions and customs.

What sauna or bathing traditions and customs you have? Is there a tradition that you hold especially dear? What are the most essential things in the female sauna? Are there any interesting local sauna traditions you feel the world should know about? We would love to hear about your sauna traditions.

How do I take part in the event?

The Female sauna event is unbound to time and place, and everyone can take part as they wish. Visit the sauna with friends or family, or all by yourself: do it your way. The event is officially launched in the Midsummer week, and continues throughout the summer into early autumn.

We challenge you to take part in the event by sauna bathing and sharing your experiences and thoughts on female sauna traditions on social media: texts, pictures and videos. When posting, use the hashtags: #kalevalaisetnaiset #naistensauna #womenssauna #tyttösaunoo #EuropeanHeritageDays, and tag the post of Kalevala Women’s Association.

The Female sauna event is part of the European Heritage Days Stories programme, that aims to raise the awareness of European citizens to the richness and cultural diversity of Europe. Read more: www.europeanheritagedays.com

Lisätietoja tapahtumasta saa Katja Lösönen: 050 3363868 ja katja.losonen(at)kalevalaistennaistenliitto.fi